Hjernen som spesialpedagogisk tema på Forskningsdagene

Forskningsdagene 2020 har hjernen som tema. Institutt for spesialpedagogikk bidrar med to arrangementer på Litteraturhuset, som du enten kan følge der, eller hjemme i egen stue.

dame som tegner en hjerne

Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo bidrar med to arrangementer om hjernen på Litteraturhuset i anledning Forskningsdagene 2020. (illustrasjonsfoto: Colourbox)

Et spesialpedagogisk blikk på hjernen, kan ta mange uttrykk. Institutt for spesialpedagogikk, UiO viser gjør dypdykk i to helt forskjellige temaer:

1. Hjernen når du plutselig ikke kan snakke

Melanie Kirmess er førsteamanuensis ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO og har en forskerstilling ved Sunnaas Sykehus, hvor slagpasienter med afasi rehabiliteres.

foto av forskeren
Melanie Kirmess, førsteamanuensis ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO (foto: Colvin / UiO)

– Afasi er en diagnose som rammer en av fire voksne hjerneslagpasienter. Hjernen er blitt skadet slik at området som styrer kommunikasjon får problemer. Ikke bare blir det vanskelig å føre en samtale, det kan plutselig bli vanskelig å lese aviser, høre på nyheter eller sende meldinger.

Foredraget passer for pårørende, studenter, helsepersonell og alle som er interessert i afasi og språkvansker etter hjerneskader.

Vil du høre mer om hvordan rehabiliteringen fungerer, bestill en gratisbillett til arrangementet på Litteraturhuset 16. september kl 16, eller følg med på streamingen.

2. Hjernen og tospråklighet

Monica Melby-Lervåg er professor ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO og holder et foredrag sammen med kollegaer fra Universitetet i Stavanger, Folkehelseinstituttet og Stiftelsen Dam.

Bildet kan inneholde: person, hår, ansikt, skjønnhet, frisyre.
Monica Melby-Lervåg, professor ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO (foto: Rødal / UiO)

– I en ny systematisk oversikt tester vi påstanden om at tospråklighet trener hjernen og gir bedre oppmerksomhet, evne til organisering, planlegging og hukommelse. Dette har lenge vært fundamentet for mye forskning på tospråklighet. Et slikt antatt «Bilingual advantage» har fått mye oppmerksomhet i media og undersøkelser om dette har blitt publisert i prestisjetunge tidsskrifter.

Seminaret passer for de som er interessert i tospråklighet, men også for de som er opptatt av forskning og forskningskvalitet mer generelt.

Vil du høre mer om tospråklighet og forskningskvalitet, bestill en gratisbillett til arrangementet på Litteraturhuset 17. september kl 16:30, eller følg med på streamingen.

Av Marika Vartun
Publisert 14. sep. 2020 09:50 - Sist endret 14. sep. 2020 09:51