Om prosjektet
Forskerne i prosjektet Representasjon og deltakelse i naturfag (REDE) jobber med ulike former av det som kalles "representasjoner" i naturfag, som for eksempel
- tale
- tekst
- bilder
- animasjoner
- simuleringer
- diagrammer
- grafer
- tabeller
- matematiske uttrykk
Felles for disse er at de er viktige verktøy for å kommunisere og utvikle kunnskap.
Representasjoner er verktøy for læring og deltakelse i samfunnet
Naturfagets ulike representasjoner er viktige verktøy for læring, for utføring av naturfaglig arbeid og for å kunne orientere seg i og delta i ulike samfunnsspørsmål. Å mestre dem er dermed avgjørende for videre studier i naturvitenskap så vel som i mange situasjoner i dagliglivet, for eksempel å lese en innholdsfortegnelse eller forholde seg til påstander i media. Det er dermed viktig at elevene lærer hvordan representasjoner forstås og brukes. Det er også viktig å gjøre lærerstudenter i stand til å anvende naturfaglige representasjoner i sin undervisning om ulike faglige begreper og prosesser.
Utvikler nettressurs for lærere og lærerstudenter
Prosjektet har utviklet en nettressurs med forskningsbaserte undervisningsmetoder og verktøy med fokus på ulike representasjonsformer i naturfag på ungdomstrinnet og i videregående opplæring.
Nettressursen REDEtil i Canvas består av fire moduler:
- Begrepslæring
- Arbeid med komplekse miljøutfordringer og sosiovitenskapelige kontroverser
- Naturvitenskapens egenart
Disse modulene skal bestå av designprinsipper, undervisningsopplegg, videoklipp, fagdidaktisk teori og guide til lærere.
Modul 4 retter seg mot design av undervisningsressurser for utdanning av naturfagslærere, med fokus på anvendelse av modulene 1-3.
Samarbeid med skoler
Forskere i lærerutdanningen ved ILS samarbeider med lærere i skolen om utvikling av undervisning. To videregående skoler og en skole på ungdomstrinnet deltar i prosjektet. Ved hjelp av før- og ettertester, videoopptak og intervjuer med elever, lærere og studenter, analyserer forskerne hvordan representasjoner blir tolket og anvendt. Obligatoriske oppgaver fra lærerstudiet i naturfag er også viktige datakilder. Analyser gjøres basert på interaksjonsanalyse, sosialsemiotiske perspektiver og tematisk analyse. Funn og implikasjoner blir drøftet med lærerne i REDE.
Finansiering
REDE mottar midler fra Forskningsrådets FINNUT program, 2016 til juli 2019, prosjektnr 249872.