Utfyllende regler for ph.d.

Utfyllende regler til Forskrift for graden philosophiae doctor (ph.d.) ved UiO for Det utdanningsvitenskapelige fakultet

Behandlet i Programrådet for forskerutdanning (PFU) 30.08.2022. Revisjonen slår fakultetets Utfyllende regler til forskrift for graden ph.d. samt Programplan av 15.03.2020 sammen til ett dokument. Dokumentet trer i kraft 30.08.2022.

§ 1 - Forskriftens virkeområde

Fakultetet har ingen utfyllende regel til denne paragrafen.

§ 2 - Omfang, innhold og målsetting for ph.d.-utdanningen

De til enhver tid gjeldende læringsmålene for graden er beskrevet på fakultetets nettsider.

§ 3 - Ansvaret for doktorgradsutdanningen

Utfyllende regel til § 3 - Ansvaret for doktorgradsutdanningen

Den formaliserte forskerutdanningen ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet er organisert i ett ph.d.-program uten linjer eller studieretninger. Ph.d.-programmet er knyttet til de fagområder som til enhver tid omfattes av Det utdanningsvitenskapelige fakultets fagportefølje.

§ 4 Kvalitetssikring

Fakultetet har ingen utfyllende regel til denne paragrafen.

§ 5 Opptak

Utfyllende regel til § 5.1 Opptakskrav

Utdanningskrav

  • relevant norsk høyere utdanning på tilsammen minst 5 år - vanligvis en 3-årig bachelor og 2-årig master. Mastergrad vil normalt inkludere en masteroppgave på minst 30 studiepoeng.
  • relevant utenlandsk avsluttet grad (master-nivå) som er ekvivalent med en norsk 2-årig mastergrad. 
  • søkere med ekstern finansiering må ha avlagt mastergrad ved søknadstidspunktet

Karakterkrav

Som hovedregel gjelder følgende:

  • gjennomsnittskarakteren på bachelor skal være C eller bedre

  • emner på masternivå skal ha en gjennomsnittskarakter på B eller bedre

  • masteroppgaven skal ha karakteren B eller bedre

  • for 5-årige utdanninger skal gjennomsnittskarakteren være B eller bedre

  • opptakskrav for utdanning før kvalitetsreformen er 2.5 eller bedre

I tilfeller hvor søker ikke fyller alle karakterkrav eller normalregelen om 5-årig master, må innstillingskomitéen redegjøre for hvorfor kandidaten likevel anses å være kvalifisert for opptak gjennom for eksempel relevant forskningserfaring og publisering på høyt faglig nivå.

For utdanninger med få eller ingen graderte karakterer, gjøres en helhetsvurdering av søkerens kompetanse og planlagte ph.d.-prosjekt.
 

Krav til engelskkompetanse

UVs ph.d.-program følger UiOs krav til engelskkompetanse for opptak til master.

Krav til opptakssøknad

Søknad sendes på fakultetets fastsatte opptaks- og avtaleskjema. Vedlagt skjemaet skal det ligge en prosjektbeskrivelse samt nødvendig dokumentasjon. Det fremgår av det til enhver tid gjeldende Søknads- og avtaleskjemaet samt fakultetets nettsider hvilke vedlegg som må følge søknaden og hvordan søknaden skal utformes. 

Søknader til fagområder perifert til eller utenfor fakultetets fagportefølje, eller til fagområder der det ikke er veilederkapasitet, vil bli avvist. 

Det settes følgende kriterier for innsending av forbedret versjon av søknader fra søkere med ekstern finansiering:

  • i oversendelsesbrev presiseres de endringer og forbedringer som er foretatt i prosjektbeskrivelsen.
  • forbedret søknad kan kun sendes inn tre ganger på samme prosjekt.

Krav til ressurstilgang

Søkeren skal ha til disposisjon nødvendige ressurser for gjennomføring av sitt ph.d.-prosjekt. Avgjørelsen om hva som anses som nødvendig, tas av fakultetet. For søkere med ekstern finansiering og/eller arbeidsplass, inngås det avtale om dette i forbindelse med det enkelte forskningsprosjekt.

Krav til finansiering

Det må følge en finansieringsplan til søknaden fra søkere med ekstern finansiering for hele opptakspeioden, eventuelt informasjon om hva man har søkt om av finansiering og frist for når dette er klart. Finansiering må være klar senest 4 mnd etter søknadsfristen. Hvis ikke mister man en eventuell plass på programmet. 

Det er ikke anledning til å planlegge gjennomføring av ph.d.-utdanningen med en progresjon som gir lengre studieløp enn 5 år, som tilsvarer 60 % forskning og 40 % arbeidsplikt.

Finansieringen skal omfatte hele opptaksperioden.

Krav til prosjektbeskrivelse

Fakultetet har en egen veiledning med krav til prosjektbeskrivelsen

Prosjektbeskrivelsen gis ikke betinget godkjennelse. Mindre kommentarer om oppretting kan imidlertid følge en anbefaling om opptak.

Andre krav

I den grad fakultet/institutt ikke har veiledningskapasitet, vil dette være grunnlag for avslag for søkere med ekstern finansiering og hvor fakultetet ikke har arbeidsgiveransvar.

Fakultetet kan stille krav til emner og/eller emnesammensetninger før opptak på doktorgradsprogrammet.

Utfyllende regel til § 5.2 Opptaksvedtak

Søknad om opptak skal være faglig kvalitetssikret og anbefalt av enhet før fakultetet ferdigbehandler søknaden. Fullført opptaksvedtak fattes av Programråd for forskerutdanning.

Ufullstendige eller mangelfulle søknader vil ikke bli behandlet. 

Fakultetet har som intensjon at avtalen skal være inngått 1.5 mnd. etter opptaksdato. Avtalen skal bl.a. angi tema for avhandlingen, avtaleperiode, finansieringsplan, veiledningsforhold, arbeidssted og opplæringsdel. Avtalen skal bidra til å sikre kandidatens, veileders, fakultetets og enhetens ansvar, rettigheter og plikter i tillegg til plikter til en eventuell ekstern finansiør.

Enheten skal i forbindelse med avtaleinngåelsen sørge for at eksterne veiledere får tildelt et eksemplar av dr.gradsreglementet etc., samt andre relevante bestemmelser knyttet til etiske retningslinjer for veiledere ved Universitetet i Oslo og forskningsetiske retningslinjer for samfunnsvitenskap.

Ved opptak skal doktorgradskandidatene normalt knyttes til den forskergruppen der UV-veileder har tilhørighet. Enheten har ansvar for at kandidaten får tilknytning til et aktivt forskningsmiljø.

Utfyllende regel til § 5.3 Opptaksperiode

Det er mulig å søke om forlengelse av opptaksperiode. Søknaden må anbefales av enhet før den sendes til fakultetet. Med søknaden må det følge en bekreftelse fra veileder om at avhandlingsarbeidet kan fullføres i forlengelsesperioden. Det forutsettes aktiv veiledning for å få forlenget opptaksperioden.

I perioden fra søknad om bedømmelse er innlevert til disputas, får kandidater automatisk studierett til ph.d.-programmet.

§ 6 - Ph.d. -avtalen

Utfyllende regel til § 6 - Ph.d. -avtalen

Kandidaten plikter å rapportere om sin fremdrift én gang i året (fremdriftsrapportering) samt holde sin kontaktinformasjon oppdatert i StudentWeb.

§ 7 Veiledning

Utfyllende regel til § 7.1 - Veiledningens innhold

Veilederne plikter å holde seg orientert om det regelverk som regulerer ph.d.-programmet, og bistå kandidaten i oppfyllelsen av hans eller hennes rettigheter og plikter. Kandidat og veileder plikter å gi hverandre løpende informasjon om alle forhold av betydning for gjennomføringen av doktorgradsutdanningen.

For øvrig vises til partenes plikter og rettigheter slik de til enhver tid er beskrevet på fakultetets nettsider.

Utfyllende regel til § 7.2 - Oppnevning av veiledere

Alle kandidater skal ha minimum to veiledere gjennom hele perioden på ph.d.-programmet hvorav minst en er tilsatt ved fakultetet i minimum 20 % forsker- eller II-stilling (professor/førsteamanuensis). Alle veiledere skal ha doktorgrad eller tilsvarende kompetanse.  Habilitetsreglene i forvaltningslovens andre kapittel «Om ugildhet» (§ 6-10) gjelder for alle oppnevnte veiledere. Oppnevnte veiledere skal ikke ha direkte slektskap (far, mor, datter, sønn), eller ha andre nære relasjoner (som f.eks. partner) verken til hverandre eller til kandidaten.

Doktorgradskandidat og veileder kan ved enighet anmode fakultetet om å oppnevne ny veileder for kandidaten.

Dersom en veileder blir emeritus, går av eller dør, plikter kandidat og resten av veiledergruppen å informere fakultet og foreslå ny veileder.

Ved konflikt mellom kandidat og veileder skal partene i fellesskap søke å finne en løsning på den situasjonen som er oppstått. Dersom partene ikke kommer til enighet, kan en eller begge parter be om å bli løst fra veilederavtalen. Anmodning om å bli løst fra veilederavtalen sendes til fakultetet og skal begrunnes.

Fakultetet skal godkjenne skifte av veileder. Veileder kan ikke fratre før ny veileder er oppnevnt.

Dersom hovedveileder er ekstern eller Professor II / Førsteamanuensis II, må det være minst en intern medveileder. Hovedveileder har det formelle ansvar i forhold som vedrører kandidaten. Dersom hovedveileder er ekstern eller Professor II / Førsteamanuensis II, skal hovedveileder og medveileder dele ansvaret. Rapporter og skriftlige arbeider skal forelegges både ekstern og intern veileder.

For å kunne være hovedveileder skal man normalt ha dokumentert veiledererfaring fra masternivå. Minst en i veilederteamet skal tidligere ha fullført veiledning fram til disputas.

Hovedveileder har ansvaret for å avvikle kandidatens midtveisevaluering, komme med forslag til medlemmer i bedømmelseskomiteen samt foreslå disputasleder. Hovedveileder, ev. sammen med intern medveileder dersom hovedveileder er ekstern, har et hovedansvar for å følge opp regel- og rammeverket rundt ph.d.-utdanningen for kandidaten.

Den interne veileder plikter å holde kontakt med kandidaten, og å holde seg orientert om kandidatens studieprogresjon. Det er den interne veileders ansvar å trekke kandidaten inn i det faglige miljøet ved enheten f.eks. gjennom seminarvirksomhet.

Veiledningen i opptaksperioden utgjør til sammen det antall timer som til enhver tid gjelder ifølge egne avtaler ved enhetene eller ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet. Kandidaten har ikke rett til veiledning utover opptaksperioden.

§ 8 Opplæringsdel

Utfyllende regel til § 8 – Opplæringsdel

Programrådet for forskerutdanning godkjenner opprettelse og innhold av ph.d.-kurs ved fakultetet. 

Kandidaten skal selv ta vare på og kunne legge fram dokumentasjon på gjennomført kursdel.

Enheten har ansvar for å registrere godkjent opplæring for den enkelte doktorgradskandidat.

Opplæringsdelen skal være relevant både i forhold til doktorgradsarbeidet og i forhold til en generell forskningsmessig kvalifisering innen faget. Kursplanen til hver enkelt kandidat legges opp i samarbeid mellom kandidaten og veilederen. Eksterne kurs må forhåndsgodkjennes av enhet. 

Ved søknad om bedømmelse sendes opplæringsdelen, med enhetens anbefaling, til fakultetet for endelig godkjennelse.

For at et masteremne skal inngå i opplæringsdelen, kreves eksamensesultat som tilsvarer karakteren B eller bedre. Slike kurs må forhåndsgodkjennes av enheten og skal inngå i den valgfrie delen av opplæringsdelen.

Bacheloremner kan ikke inngå i opplæringsdelen.

Kurs på master eller ph.d.-nivå (maks 10 st.p.) som ikke er eldre enn to år ved opptak til ph.d.-programmet kan inngå i opplæringsdelen gitt at kursene ikke er del av annen avlagt grad og er avlagt med karakter B eller bedre.

Opplæringsdelen ved fakultet består av obligatoriske temaer verdt 20 studiepoeng og en valgfri del på 10 studiepoeng.

De obligatoriske temaene på 20 studiepoeng er:

  • vitenskapsteori (5 st.p.)
  • kvantitativ og kvalitativ metode (10 st.p.)
  • etikk (3 st.p.)
  • UV9040 - Forskningsseminar (2 st.p.)

Kandidaten skal dekke 10 sp i metodologi gjennom opplæringsdelen. De ulike kursene kandidaten fullfører i denne delen skal dekke minst 3 sp i kvalitative emner og minst 3 sp i kvantitative emner. Sammensetningen av disse obligatoriske tema for metodekurs skal sikre at kandidatene får bred kjennskap til ulike metodiske tilnærminger, samtidig som deres prefererte tilnærming kan tillegges mest vekt. Kurs i forskningsdesign og mixed methods kan inngå i den obligatoriske opplæringsdelen i metodologi.

Metodologiemnene av opplæringsdelen kan utgjøres av kurs ved UV-fakultetet, men andre godkjente metodekurs kan velges dersom disse er mer relevante for kandidaten. Ytterligere metodekurs kan ved behov inngå i den valgfrie delen av opplæringsprogrammet. Kurs i forskningsdesign anbefales, og bør legges tidlig i løpet.

I tillegg skal kandidater vise til 1.5 uker med faglig formidling.

Kandidater kan ta kurs med de obligatoriske temaene ved andre universiteter. Innholdet i kursene må forhåndsgodkjennes.

Den valgfrie delen på 10 studiepoeng kan bygges opp slik:

  • UVs ph.d.-kurs: maks. 10 st.p.
  • Nasjonale og internasjonale ph.d.-kurs annet enn obligatoriske temaer (må forhåndsgodkjennes) maks 10. st.p.
  • Spesialpensum (må forhåndsgodkjennes): maks 10. st.p.
  • Et opphold på minst 2 uker ved en relevant institusjon for å lære metode / teori: maks 3 st.p.
  • Konferansebidrag i nasjonale/internasjonale konferanser: maks 1 st.p. per konferanse for opp til 3 konferanser

For å få godkjent et kurs må gyldig fravær være maks 20 % av undervisningstiden. Kursleder er ansvarlig for kontroll av deltakelse. For kurs som har kort varighet (f.eks. en eller to dager) kan enheten kreve 100 % deltakelse. 

Faglig formidling

For å kunne framstille seg for doktorgradsprøven, skal kandidaten ha tilegnet seg noe erfaring med faglig formidling. Arbeidsinnsatsen i formidlingsdelen skal tilsvare ca. 1,5 ukers arbeidsinnsats. Innholdet i formidlingsdelen skal godkjennes av veileder.

Eksempler på faglig formidling som godkjennes er:

  • forelesnings- eller seminarrekker hvor veileder gir tilbakemelding til kandidaten (kan være forelesningsrekker under pliktarbeid)
  • populærvitenskapelige arbeider (f.eks. kronikker, populariserte artikler, foredrag e.l.)
  • formidling av egen forskning
  • formidling på internasjonale konferanser
  • kursdelens valgfrie del, punkt 5 - Framlegging av resultat fra egen forskning i fakultære fora, internasjonale fora/konferanser (f.eks. fremlegg av egne postere) kan inngå som del av faglig formidling.

Beregning av studiepoeng

Det vises til informasjon på fakultetets nettsider om beregning av studiepoeng.

§ 9 - Rapportering

Utfyllende regel til § 9 – Rapportering

Den årlige, obligatoriske framdriftsrapporten skal skrives på eget skjema som kandidaten vil få tilsendt. Skjemaet skal returneres i utfylt stand til instituttet innen 1.12 hvert år. Veileder skal levere separat rapport innen samme frist.

Veileder skal bistå kandidaten med å gi melding til instituttet om at avhandlingen snart er klar for innlevering ca 6 måneder før innlevering finner sted.

§ 10 Avhandlingen

Utfyllende regel til § 10.1 - Krav til avhandlingen

Nivået på avhandlingene

Nivået på en avhandling er det samme enten den er en monografi eller artikler. Artiklene skal ha et nivå som kreves for publisering i anerkjente fagtidsskrifter med fagfellevurdering. Veileder skal gi anbefaling om avhandlingen har de kvaliteter som kreves for innlevering. Det er imidlertid kandidaten selv som i siste instans er ansvarlig for innholdet, og om den skal leveres inn.

Artikkelbaserte avhandlinger

En artikkelbasert avhandling består av normalt tre artikler og kappe. Kandidaten skal være førsteforfatter på minst to artikler og minst en artikkel bør være akseptert for publisering, ved bedømmelsstidspunktet.

Fakultetet har utarbeidet egne retningslinjer for artikkelbaserte avhandlinger

Antall artikler som må inngå i avhandlingen vil være avhengig av størrelse og kvalitet på den enkelte arbeid og hvor mye kandidaten har bidratt. Dersom kandidaten både har lagt ned en uvanlig stor arbeidsinnsats i en artikkel og artikkelen har meget høy kvalitet, kan antall artikler reduseres.

Inntil to artikler/manuskripter kan være fellesarbeider som også inngår i en annen doktorgradsavhandling. I slike tilfeller påligger det hovedveileder å legge ved en redegjørelse for kandidatens selvstendige bidrag i samarbeidet. Det må også fremgå av medforfattererklæringene at arbeidet inngår i en annen doktoravhandling. Det pålegges veileder å påse at den enkelte kandidats forskningsinnsats tilsvarer 2.5 år. 

Fakultetet tillater ikke at en avhandling i sin helhet er et fellesarbeid for to doktorgradskandidater.

Enheten kjører plagiatkontroll på avhanldingen etter innlevering.

Avhandlingsspråket

En avhandling skal fortrinnsvis skrives på et skandinavisk språk eller engelsk. Avhandlingen kan også skrives på et annet språk etter godkjenning fra fakultetet/instituttet/enheten.

§ 11 - Meldeplikt om arbeidsresultater som har potensiale for næringsmessig utnyttelse

Fakultetet har ingen utfyllende regel til denne paragrafen.

§ 12 Innlevering

Utfyllende regel til § 12 Innlevering

Søknad om å få avhandlingen bedømt sendes til fakultetet.

Ved innlevering kreves

  • Hele avhandlingen i én samlet pdf-fil
  • Signerte medforfatterskjema for hvert enkelt fellesarbeid
  • Bekreftelse fra enheten på at opplæringsdelen er gjennomført og godkjent. Bekreftelsen skal spesifisere opplæringsdelens innhold.

§ 13 - Oppnevning av bedømmelseskomité

Utfyllende regel til § 13 - Oppnevning av bedømmelseskomité

I forbindelse med søknad om bedømmelse skal intern hovedveileder eller ekstern hovedveileder, i samråd med intern medveileder, komme med forslag til bedømmelseskomité på fastsatt skjema. Dette skal begrunnes og det skal vise hvordan komiteen samlet dekker avhandlingens fagfelt.

Alle komitémedlemmer må fylle ut og signere hablitetserklæring.

Forslagsskjemaet signeres av hovedveileder og sendes til kandidaten. Kandidaten har anledning til å komme med kommentarer innen én uke.

Medforfattere og/eller tidligere og nåværende veiledere til kandidaten kan ikke inngå i komiteen.

Som hovedregel skal komiteen bestå av 3 medlemmer og være satt sammen slik:

  • Ett medlem fra en utenlandsk institusjon
  • Ett medlem fra en annen institusjon enn UiO
  • Ett medlem fra UV (komitéleder)

Komiteens medlemmer skal normalt ikke ha hatt fellesarbeider med kandidatens veiledere de siste 5 år. Dersom veileder og et komitémedlem har hatt et samarbeid skal det redegjøres for dette.

Hvis et komitémedlem trekker seg før innstillingen foreligger, skal det oppnevnes et nytt komitémedlem etter forslag fra hovedveileder. Nytt forslag samt habilitetserklæring sendes fakultetet.

Hvis et komitémedlem ikke har mulighet til å være til stede på prøveforelesning og/eller disputas, kan fakultetet oppnevne et settemedlem etter forslag fra komitélederen, hovedveileder eller enhetsleder.

Dersom mer enn ett medlem av komiteen må fratre underveis i bedømmelsen før disputas, må bedømmelsen stoppes, ny komité oppnevnes og bedømmelsen starte på nytt.  Avhandlingen oversendes ny komité i den form den foreligger på det tidspunktet igangsatt bedømmelse ble stoppet.

Dersom mer enn ett medlem av komiteen ikke kan være tilstede på prøveforelesning og/eller disputas, må doktorgradsprøven utsettes.

§ 14 Bedømmelseskomiteens arbeid

Utfyllende regel til § 14.2 - Omarbeiding av innlevert avhandling

Dersom bedømmelseskomiteen finner at en avhandling ikke kan omarbeides til et nivå verdig en ph.d.-grad innen seks måneder, skal den underkjennes.

Bedømmelseskomiteen skal avgi sin endelige innstilling innen en måned etter at revidert avhandlingen er levert komiteen. Dersom kandidaten har gjort de endringene komiteen har foreslått, skal komiteen normalt anbefale at kandidaten kan forsvare avhandlingen.

Dersom fakultetet ved dekan ikke godkjenner anbefalt omarbeiding, går saken tilbake til komiteen, som blir bedt om å komme med sin innstilling.

Ved anvendelsen av § 14.2 skal kandidaten, sammen med bearbeidet avhandling, også legge ved et følgebrev som beskriver hva og hvor de ulike justeringene og forbedringene er gjort i avhandlingen. 

En kandidat som på grunn av sykdom eller annen gyldig grunn ikke klarer å levere omarbeidet versjon av avhandlingen innen den gitte fristen, må levere legeattest eller tilsvarende dokumentasjon til fakultetet så raskt som mulig.

Utfyllende regel til § 14.3 Bedømmelseskomiteens innstilling

Innstillingen skal foreligge to måneder etter at  komiteen har mottatt avhandlingen.

Innstillingen kan ha tre mulige utfall:

  • Verdig
  • Omarbeiding, §14.2 i Forskriften for ph.d
  • Ikke verdig, § 16 i Forskriften for ph.d

§ 15 - § 16

Fakultetet har ingen utfyllende regler til disse paragrafene.

§ 17 Offentliggjøring av avhandlingen

Utfyllende regel til § 17.1 Fakultetets krav til den trykte avhandlingen

Kandidater på ph.d.- programmet skal som del av forberedelser til disputas, levere avhandlingen til trykking under fakultetets skriftserie ”doktorgradsavhandlinger”.

Sammendraget (enten på norsk eller engelsk) samt eventuell errata liste legges som vedlegg.

Instituttene dekker normalt kostnader for 40 eksemplarer av avhandlingen.

§ 18 Doktorgradsprøve

Utfyllende regel til § 18.1 Prøveforelesning

Prøveforelesningen avholdes primært i sanntid. Det kan leveres opptak av prøveforelesningen kun i de tilfeller der disputasen avholdes digitalt eller hybrid og f.eks. tidsforskjellene (hvis en opponent er i en vanskelig tidssone) gjør det hensiktsmessig å ha kortest mulig disputas. Avgjørelsen fattes av fakultetet. 

§ 19 - § 23

Fakultetet har ingen utfyllende regler til disse paragrafene.

Publisert 2. feb. 2017 14:27 - Sist endret 16. jan. 2024 15:54