Prosjektorganisering

Den forskningsbaserte evalueringen er organisert i fire arbeidspakker. Til sammen vil disse gi innsikt i prosesser og sammenhenger mellom nivåer. 

EVA2020 gir kunnskap på kort og lang sikt om hvordan reformer møtes og settes ut i livet på flere nivåer, og hvordan disse nivåene påvirker hverandre gjensidig og over tid. Dette illustreres i figuren under:

En graf som viser hvordan tre arbeispakkene henger sammen,

Les mer om arbeidspakkene:

Delprosjekt 1: Utviklingen av læreplanverket: Prosess og produkt

I Delprosjekt 1 stiller vi følgende tre hovedspørsmål: Hva kjennetegner prosessen fram mot etableringen av læreplanverket? Er det nye læreplanverket i tråd med fagfornyelsens intensjoner? Hva karakteriserer støtteressursene utviklet av og på oppdrag av Utdanningsdirektoratet som tilbys for arbeidet med lokalt læreplanarbeid og planlegging av undervisning?

Les mer om Delprosjekt 1

Kontakt: Professor Berit Karseth

Delprosjekt 2: Styring og ledelse av læreplanarbeid

Delprosjekt 2 undersøker hvordan læreplanverket fungerer som styrings- og arbeidsdokumenter. Vi undersøker hvordan kommuner, fylkeskommuner og skoler forholder seg til fagfornyelsen. Et viktig spørsmål er på hvilke måter lærere og skoleledere samtaler om arbeidet og hvilke ressurser som brukes.

Les mer om Delprosjekt 2

Kontakt: Førsteamanuensis Ann Elisabeth Gunnulfsen

Delprosjekt 3: Fagfornyelsen i møtet med skolens praksis og elevers læring

I delprosjekt 3 studerer vi fagfornyelsen i klasserommet; hvordan det påvirker lærere og elevers syn på kunnskap og læring? Begge prosjektene fokuserer på sentrale aspekter ved fagfornyelsen: Dybdelæring og de tre tverrfaglige temaene: 1. Demokrati og medborgerskap; 2. Bærekraftig utvikling; og 3. Folkehelse og livsmestring.

Les mer om Delprosjekt 3

Kontakt: Professor Anniken Furberg

Delprosjekt 4: Syntetiserende analyser og formidling av resultater

Delprosjekt 4 inneholder overordnet koordinering og formidling av de ulike arbeidspakkene i EVA2020.

Les mer om Delprosjekt 4

Kontakt: Rolf Vegar Olsen

Publisert 9. aug. 2023 13:48 - Sist endret 14. aug. 2023 09:14