− Gir en stor grad av frihet
− Fleksibilitet er en viktig faktor for å kunne følge studieprogrammet. Digital undervisning gjør det mulig for meg å tilpasse studiene til min egen timeplan, noe som gir en stor grad av frihet, spesielt for meg som har en fulltidsjobb og andre forpliktelser ved siden av studiene.
Det sier Lucas Nazareth Cariaga Vazquez, PPU-student med fagene spansk og engelsk.
− Samtidig gir fysisk tilstedeværelse i klasserommet mulighet for direkte interaksjon med lærere og medstudenter, fortsetter han.
Medstudent Victoria Ariel Bjørnestad, som er PPU-student i naturfag og matematikk, støtter det Lucas sier:
– Kombinasjonen av fysisk og digital undervisning på PPU deltid gjør det veldig enkelt å kombinere studiene med jobb. Det er veldig fint å ha mulighet til å møte opp fysisk på pedagogikkseminarene.
− Muligheten til å delta digitalt og at forelesningene er tatt opp på forhånd, gjør at jeg ikke trenger å gjøre noen ekstra tilpasninger med tanke på jobb.
– Seminarlederne har bra opplegg som hjelper deg å føle deg mer trygg i lærerrollen, sier hun.
− Fleksibilitet er en viktig faktor for å kunne følge studieprogrammet.
Samlings- og nettbasert undervisning
Studiet startet med en todagers oppstartsamling fysisk på Blindern, der det var fokus på at studentene skulle bli kjent med medstudenter og undervisere. Studentene kunne velge å følge seminarundervisning i pedagogikk enten fysisk på campus eller digitalt, mens undervisningen i fagdidaktikk var heldigital.
I praksis betydde dette at man kunne følge studiet uavhengig av bosted. I slutten av februar møttes studentene igjen fysisk på campus for en ny todagerssamling, der tema for samlingen var klasseledelse og læringsledelse av grupper, som en viktig forberedelse for første praksisperiode.
Etter gjennomført praksis var det igjen seminarundervisning i pedagogikk og fagdidaktikk.
- Likeverdige muligheter for læring
– Vårt mål er å sikre at studenter som deltar i undervisning digitalt via Zoom og de som deltar på campus opplever likeverdige muligheter for læring.
Det sier førsteamanuensis i pedagogikk Kristin Vasbø, som sammen med universitetslektor i historiedidaktikk, Karsten Korbøl, har det faglige ansvaret for PPU deltid.
– Vårt mål er å sikre at studenter som deltar i undervisning digitalt og de som deltar på campus opplever likeverdige muligheter for læring.
Gjennom tilrettelegging i form av hybride pedagogikkseminar gir vi også studentene muligheter til å treffe hverandre fysisk, om de ønsker det. Studentene gir uttrykk for at de verdsetter en slik fleksibilitet, og vi tror det fremmer studentenes tilhørighet til studiet.
−I motsetning til pedagogikkseminarene, har fagdidaktikken vært heldigital. I de digitale seminarene har det blitt lagt opp til varierte og studentaktive læringsformer, sier Korbøl.
− Under seminarene har studentene fått innsikt i teoretiske perspektiver, arbeidet med praktiske oppgaver i tillegg til erfaringsutvekslinger og diskusjoner knyttet til undervisningsopplegg.
Studentenes tilbakemeldinger viser at de er tilfredse med det digitale seminartilbudet i fagdidaktikk. Det gir anledning til å delta, forenkler tidskabalen og gjør logistikken enklere for mange, avslutter Korbøl.
Kontakt
Førsteamanuensis Kristin Beate Vasbø
Universitetslektor Karsten Korbøl
Les mer
- Søknadsfristen er 15. oktober hvert år, med studiestart i januar
- Aktueltsak: Nyskapende fleksibel lærerutdanning på deltid
- Aktueltsak: Tester ut PPU som superfleksibelt hybridstudium
- Aktueltsak: Tverrfaglighet på agendaen
Vil du bli den gode læreren?