Jeffrey B. Hall

Førsteamanuensis
Bilde av Jeffrey B.  Hall
English version of this page
Telefon (+47)22857617
Mobiltelefon Skype for Business: jeffreyh@uio.no
Rom 508
Treffetider Etter avtale
Brukernavn
Besøksadresse Niels Henrik Abels hus Moltke Moes vei 35 0851 OSLO
Postadresse Postboks 1099 Blindern 0317 OSLO

Biografi

Jeffrey B. Hall er førsteamanuensis i utdanningsledelse/utdanningsrett ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning. Hans forskning er særlig rettet mot utdanningspolitikk, styring, utdanningsrett, tilsyn og profesjonelle normer. Hall underviser i kvalitativ forskningsmetode, styring og ledelse på masterprogrammet i utdanningsledelse og er coach på rektorutdanningen ved ILS. 

Erfaring

  • Førsteamanuensis ved ILS, UiO (fra 01.2019). Emneansvarlig for UTLED4222 og UTLED4225 i masterprogrammet 
  • Postdoktor ved ILS, UIO (01.2017-12.2018)
  • Universitetslektor ved ILS, UiO (08.2016-12.2016)
  • Stipendiat ved ILS, UiO. Deltaker i NFR-prosjektet Legal Standards and Professional Judgment in Educational Leadership (08.2012-08.2016)
  • Universitetslektor ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS), Universitetet i Oslo (UiO) (01.2012-08.2012)
  • Lærer, rådgiver, praksisveileder og mellomleder i grunnskolen (1994 - 2012)

Undervisning og veiledning 

Utdanning 

  • PhD i pedagogikk (2016), Universitetet i Oslo 
  • Master i utdanningsledelse (2010), Universitetet i Oslo
  • Cand.mag. (1993) og PPU (1995), Universitetet i Oslo

Gjesteforskeropphold

Samarbeidspartnere

Verv

  • Medlem av styringsgruppen, Nordisk nettverk for utdanningsrett, Uppsala Universitet (2018-d.d.)
  • Medlem av styringsgruppen, Prosjektgruppe for etablering av utdanningsrett ved UiO, UV/JUSS (2017-d.d.)

 

 


 

Emneord: Utdanningsledelse, Utdanningsrett, Styring av utdanning, Tilsyn

Publikasjoner

Hall, J. B. (2019). Rettslig styring og rettsliggjøring av grunnopplæringen – konsekvenser for skoleledere som juridiske aktører. I: R. Jensen, B. Karseth og E. Ottesen, Styring og ledelse i grunnopplæringen - spenninger og dynamikker. Oslo: Cappelen Damm Akademisk

Hall, J. B., Lindgren, J. & Sowada, M. (2019). Inspectors as information-seekers. I: S. Van de Walle & N. Raaphorst (Eds.), Inspectors and enforcement at the front line of government. Cham: Palgrave Macmillan. ISBN 978303004057-4. s. 35-58. 

Johansson, L. & Hall, J. B. (i trykk). Research Ethics of Becoming: Approaches Beyond Moral Laws. International Review of Qualitative Research.

Hall, J. B. (2018). The performative shift: middle leadership 'in the line of fire'. Journal of Educational Administration and History 50(4), 364 - 378https://doi.org/10.1080/00220620.2018.1518317.   

Hall, J. B. (2018). Processes of reforming: The case of the Norwegian state school inspection policy frameworks. Education Inquiry 9(4), 397-414.  http://dx.doi.org/10.1080/20004508.2017.1416247    

Hall, J. B. (2017). Statlig tilsyn av skoler i Norge: sikring av likeverdig opplæring?. I: S. Scheutz (red.)  En likvärdig skola för alla (3). Uppsala: Iustus Förlag. ISBN 9789176789940. s. 37-56.

Hall, J. B. & Sivesind. K. (2017). State school inspection policy in Norway and Sweden (2002–2012): a reconfiguration of governing modes?. I: S. J. Ball (red.). Governing by numbers - Education, governance, and the tyranny of numbers. Oxon: Routledge.  ISBN 9781138701151. s. 131-160. 

Hall, J. B. (2017). "Governing by templates" through new modes of school inspection in Norway. Journal of Educational Change, 18(2), 161-182. http://dx.doi.org/10.1007/s10833-017-9295-y

Hall, J. B. (2017). Examining School Inspectors and Educational Directors within the Organisation of School Inspection Policy: Perceptions and Views. Scandinavian Journal of Educational Research, 61(1), 112-126. http://dx.doi.org/10.1080/00313831.2015.1120234

Hall, J. B. (2016).  State School Inspection: The Norwegian Example. (Avhandling for graden PhD). Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo. 

Hall, J. B. (2016). Nasjonalt tilsyn: et skritt fra lovregulering til evaluering av innhold? I: K. Andenæs & J. Møller (red.), Retten i skolen - mellom pedagogikk, juss og politikk. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 9788215026671. s. 279-296.

Sivesind, K., Skedsmo, G. & Hall, J. B. (2016). Et felles nasjonalt tilsyn: Om rammeverk og reformbaner gjennom historien. I: K. Andenæs & J. Møller (red.), Retten i skolen - mellom pedagogikk, juss og politikk. Oslo: Universitetsforlaget. ISBN 9788215026671. s. 99-122.

Hall, J. B. & Sivesind, K. (2015). State School Inspection Policy in Norway and Sweden (2002-2012): a reconfiguration of governing modes? Journal of Education Policy, 30(3), 429-458. http://dx.doi.org/doi:10.1080/02680939.2014.945488

Gunnulfsen, A. E. & Hall, J. B. (2015). En skoleleders dagbok - profesjonell praksis og juridisk skjønn. Oslo: Gyldendal Akademisk. ISBN 9788205459489. 232 s.

 

 

  • Hall, Jeffrey Brooks; Lindgren, Joakim & Sowada, Moritz (2019). Inspectors as information-seekers, In Steven Van de Walle & Nadine Raaphorst (ed.),  Inspectors and Enforcement at the Front Line of Government.  Palgrave Macmillan.  ISBN 978-3-030-04057-4.  3.  s 35 - 58
  • Hall, Jeffrey Brooks (2018). Processes of reforming: The case of the Norwegian state school inspection policy frameworks. Education Inquiry.  ISSN 2000-4508.  9(4), s 397- 414 . doi: 10.1080/20004508.2017.1416247 Vis sammendrag
  • Hall, Jeffrey Brooks (2018). The performative shift: middle leadership 'in the line of fire'. Journal of Educational Administration & History.  ISSN 0022-0620.  50(4), s 364- 378 . doi: 10.1080/00220620.2018.1518317 Vis sammendrag
  • Hall, Jeffrey Brooks (2017). "Governing by templates" through new modes of school inspection in Norway. Journal of educational change.  ISSN 1389-2843.  18(2), s 161- 182 . doi: 10.1007/s10833-017-9295-y Fulltekst i vitenarkiv.
  • Hall, Jeffrey Brooks (2017). Statlig tilsyn av skoler i Norge: sikring av likeverdig opplæring?, I: Sverker Scheutz (red.),  En likvärdig skola för alla.  Iustus förlag.  ISBN 9789176789940.  2.  s 37 - 55 Fulltekst i vitenarkiv.
  • Hall, Jeffrey Brooks & Sivesind, Kirsten (2017). State School Inspection Policy in Norway and Sweden (2002-2012): A reconfiguration of governing modes?, In Stephen Ball (ed.),  Governing by numbers: Education, governance, and the tyranny of numbers.  Routledge.  ISBN 9781138701151.  7.  s 131 - 160
  • Hall, Jeffrey Brooks (2016). Examining school inspectors and education directors within the organisation of school inspection policy: perceptions and views. Scandinavian Journal of Educational Research.  ISSN 0031-3831.  61(1), s 112- 126 . doi: 10.1080/00313831.2015.1120234 Fulltekst i vitenarkiv.
  • Hall, Jeffrey Brooks (2016). Nasjonalt tilsyn: et skritt fra lovregulering til evaluering av innhold?, I: Kristian Andenæs & Jorunn Møller (red.),  Retten i skolen - mellom pedagogikk, juss og politikk.  Universitetsforlaget.  ISBN 9788215026671.  15.  s 279 - 296
  • Sivesind, Kirsten; Skedsmo, Guri & Hall, Jeffrey Brooks (2016). Et felles nasjonalt tilsyn: Om rammeverk og reformbaner gjennom historien, I: Kristian Andenæs & Jorunn Møller (red.),  Retten i skolen - mellom pedagogikk, juss og politikk.  Universitetsforlaget.  ISBN 9788215026671.  Kapittel 5.  s 99 - 119
  • Hall, Jeffrey Brooks & Sivesind, Kirsten (2015). State School Inspection Policy in Norway and Sweden (2002-2012): a reconfiguration of governing modes?. Journal of education policy.  ISSN 0268-0939.  30(3), s 429- 458 . doi: 10.1080/02680939.2014.945488 Fulltekst i vitenarkiv.

Se alle arbeider i Cristin

  • Hall, Jeffrey Brooks & Gunnulfsen, Ann Elisabeth (2015). En skoleleders dagbok: Profesjonell praksis og juridisk skjønn. Gyldendal Akademisk.  ISBN 9788205459489.  232 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Hall, Jeffrey Brooks (2019). Ledelse i skolen: Elevenes rettigheter og skolens plikter i forhold til nytt kapittel 9A i opplæringsloven.
  • Gunnulfsen, Ann Elisabeth & Hall, Jeffrey Brooks (2018). Ledelse av læreplanarbeid i et juridisk perspektiv.
  • Hall, Jeffrey Brooks (2018). Ledelse i skolen: elevenes rettigheter og skolens plikter. Vis sammendrag
  • Hall, Jeffrey Brooks (2018). Nasjonalt tilsyn: skolens plikter og sikring av elevenes rettigheter. Dialog, råd og veiledning under tilsynet.
  • Hall, Jeffrey Brooks (2018). Supervising formative assessment routines and leadership in public schools: Ensuring legal rights and equal opportunities for all students?.
  • Hall, Jeffrey Brooks (2018). The role of school inspectors as information-seekers.
  • Colbjørnsen, Tor & Hall, Jeffrey Brooks (2017). Perceptions of the future and the past: A study of students' expectations in the National Leadership Program in Norway, and conducted leadership after having finished the program.
  • Ehren, Melanie & Hall, Jeffrey Brooks (2017). Examples of inspections networks across Europe - an interactive map. State inspection of municipal and county school authorities in Norway.. [html ]. Vis sammendrag
  • Hall, Jeffrey Brooks (2017). "Moving through the checkout line?" Legal standards, performance and state inspection policy.
  • Hall, Jeffrey Brooks (2017). Shifting modes of governing: Reflecting upon state school inspection in Norway.
  • Hall, Jeffrey Brooks (2017). The changing appearance of state school inspection: The Norwegian case.
  • Hall, Jeffrey Brooks (2017). Utdanningsrett og profesjonelle normer: En presentasjon av PRONLED-prosjektet.
  • Nielsen, Sandra Rebekka; Smestad, Trine & Hall, Jeffrey Brooks (2017, 16. mai). Mener myndighetene ikke utnytter skoletilsynet godt nok. [Internett].  http://www.uv.uio.no/ils/forskning/aktuelt.
  • Hall, Jeffrey Brooks (2016). “Moving towards the checkout line”? Norwegian school inspection policy in a process of change.
  • Hall, Jeffrey Brooks (2016). Nasjonalt tilsyn - mellom fag, juss og politikk.
  • Hall, Jeffrey Brooks (2016). Ny tilsynspraksis - tett på skoler og klasserom.
  • Hall, Jeffrey Brooks (2016). State School Inspection - The Norwegian Example. Doktoravhandlinger forsvart ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo. No. 259.
  • Hall, Jeffrey Brooks (2016). Statlig tilsyn av skoler i Norge: hvor er vi, og hvor går vi?.
  • Johansson, Lotta & Hall, Jeffrey Brooks (2016). Blurred roles and an ethic of tagging along.
  • Hall, Jeffrey Brooks (2015). Governing by feedback through the new state inspection handbook in Norway.
  • Hall, Jeffrey Brooks (2015). Interpreting modes of governing - a conceptual, comparative-historical approach to education policy analysis.
  • Hall, Jeffrey Brooks (2015). Juridisk styring i og av skolen.
  • Hall, Jeffrey Brooks (2015). Juridiske og pedagogiske utfordringer i skolen og barnehagen.
  • Hall, Jeffrey Brooks (2015). State School Inspection in Norway and Sweden: A comparative study of key actors' legal practices, legal statutes, and policy.
  • Hall, Jeffrey Brooks (2014). Skoleledelse og juss.
  • Hall, Jeffrey Brooks (2014). State School Inspection Policy in Norway and Sweden: a reconfiguration of governing modes?.
  • Hall, Jeffrey Brooks (2014). State School Inspection as a Regulatory Tool - Institutional Expectations from the CGO Inspectors' and Leaders' Point of View.
  • Hall, Jeffrey Brooks (2014). State School Inspection as a Regulatory Tool: Institutional expectations from the County Governor inspectors’ and leaders’ point of view.
  • Hall, Jeffrey (2013). Skoleledelse, juss og legal styring.
  • Hall, Jeffrey Brooks (2013). Felles nasjonalt tilsyn - valget mellom kontroll og hjelp til selvhjelp. Bedre Skole.  ISSN 0802-183X.  (4)
  • Hall, Jeffrey Brooks (2013). Governing modes, social networks and enactment - A comparative study of state school inspection in Norway and Sweden.
  • Hall, Jeffrey Brooks (2013). Henrik Berggren Jessen & Claus Madsen: Ildfast i krydsild - Standhaftig skoleledelse i brændpunktet. Bokanmeldelse. Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge.  ISSN 1504-9922.  7(1)
  • Hall, Jeffrey Brooks (2013). Nasjonalt tilsyn: Hva trenger vi det for? - Nye funn fra en komparativ tekstanalyse av nasjonale tilsyn i Sverige og Norge.
  • Hall, Jeffrey Brooks & Sivesind, Kirsten (2013). State Inspectoral Systems in Norway and Sweden: a reconfiguration of governing modes? Conference Paper. NW 23: School Inspection - Policies and Practices.
  • Hall, Jeffrey Brooks & Sivesind, Kirsten (2013). State Inspectoral Systems in Norwegian and Swedish Education: From Politics to Practice - Preliminary Results.
  • Welstad, Trond-Erik & Hall, Jeffrey Brooks (2013). Digital Legal Resources for Use in the Education of School Leaders and Teachers.
  • Hall, Jeffrey (2012). Ledelsesrelasjoner under ekstern intervensjon - Om en casestudie i Storbritannia.
  • Hall, Jeffrey (2012). Nasjonalt tilsyn i Norge og Sverige; "Jerngrep eller silkehanske"?.
  • Hall, Jeffrey (2012). Taking off the rose tinted spectacles? Organizational Relationships through National Inspection; A Case Study in the U.K. Conference Paper, ECER 2012, Cádiz.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 23. jan. 2012 08:52 - Sist endret 15. juni 2019 07:16