Faglige interesser
Det er fem faglige områder som har vært, og er, sentrale i Ola Erstads forskningsvirksomhet:
- Digital kompetanse/Media literacy. Hvordan barn og unge forholder seg til og bruker ulike medier. Tidligere har denne forskningen vært rettet mot medieundervisning i skolen, men i løpet av de siste årene har betegnelsen digital kompetanse blitt mer brukt. Det handler om konsekvensene av den digitale utvikling på barn og unges oppvekstvilkår og opplæring. Nå i 2022 arbeider jeg med flere prosjekter som peker vei videre i dette feltet.
- ’Learning Lives’/Læringsløp. I flere forskningsprosjekter, med finansiering fra NFR, som jeg har ledet fra 2010 til 2016, har vi rettet fokus mot forholdet mellom det vi tradisjonelt betegner som formell og uformell læring. I ett prosjekt, på norsk kalt 'Barn og unges læringsløp i Groruddalen', rettet vi fokus mot elever i ulike aldersgrupper og fulgte de over tid gjennom overganger i utdanningssystemet, og fra skolen og ut i lokalsamfunnet for å dokumentere ulike praksiser de var involvert i. I et annet prosjekt, på norsk kalt 'Læring på tvers', fulgte vi en gruppe unge gjennom hele ungdomsskolen, i og utenfor skolen, og også med fokus på lærerene i sine fag som gjorde koblinger mellom tilganger til kunnskap innenfor og utenfor klasserommet, i elevenes lokalsamfunn. Gjennom ulike aktiviteter og prosjekter arbeider jeg nå (2022) videre med denne tematikken.
- Kunnskapsbygging med digitale medier. Tema om kunnskap, teknologi og læring står sentralt i flere aktiviteter. Hvordan endrer teknologiutviklingen perspektiv på kunnskap og læring? Dette er knyttet til et sosiokulturelt perspektiv på læring. Dette perspektivet er aktuelt knyttet til 'Fagfornyelsen' og den rolle digitaliseringen har for fornyelsen av fag og kunnskapsstrukturer i eleveles læring.
- Plattformisering og pedagogikk. Dette området har blitt mer sentralt de senere årene, som en gjenspeiling av at pedagogikken utfordres i forhold til fremveksten av digitale plattformer og hvordan vi alle lever paralelle liv på ulike plattformer, både i formelle og uformelle sammenhenger. Jeg har flere søknader inne om denne tematikken.
Fullførte prosjekter
- PILOT (Prosjekt – Innovasjon i Læring, Organisasjon og Teknologi) 1999 – 2003.
- SITES M2 (Second Information Technology in Education Module 2 (2000-2003).
- Lærende Nettverk (2005 – 2009).
- Digital storytelling i skolen’. Del av prosjektet ‘Mediatized Stories’ ledet av Knut Lundby. (2007-2010)
- Local Literacies and Community Spaces. The learning lives of young people in Groruddalen. (2009-2013). Finansiert av NFR, Fripro.
- Knowledge in Motion Across Contexts of Learning. (2013-2016). Finansiert av NFR, Finnut.
Undervisning
- Erstad har undervist på ulike nivå ved Institutt for Pedagogikk.
- Har hatt diverse ph.d.-kurs som del av forskerutdanningen ved PFI/IPED, i ’kvalitativ metode’, om ’trender i ungdomsforskning’ og ’teknologi og læring’.
Administrative oppgaver
- Koordinator for forskerutdanningen ved Pedagogisk forskningsinstitutt, UiO, 2006-2009.
- Forskningsleder ved Pedagogisk forskningsinstitutt, UiO, 2007-2009.
- Instituttleder ved Institutt for pedagogikk, UiO, 2015-2020.
Bakgrunn
Utdanning:
- Cand. Paed. Fra PFI, UiO, 1988.
- Dr. polit. Fra Institutt for Medier og Kommunikasjon, UiO, 1997.
Arbeidserfaring:
- Førstekonsulent, KUF, 1988-1989.
- Stipendiat, IMK, 1989-1996.
- Juniorekspert i UNESCO, 1993-1994.
- Forsker i Telenor FoU, 1996-1997.
- Forsker ved Politihøgskolen, 1997-1998.
- Forskningsleder ved ITU, UiO, 1998-2005.
- Førsteamanuensis ved PFI, UiO, 2005-2008.
- Professor ved PFI/IPED, UiO, 2008 -
- Visiting Professor, Laboratory of Comparative Human Cognition, UC San Diego, 2010 – 2011.
- Guest Professor at the University of Southern-Denmark, 2014 – 2016
- Forskergruppeleder, TransAction: Learning, Knowing and Identity in the Information Society, 2006-2014.
- Leading member, Scientific Committee of the Forward Look by the European Science Foundation, Media studies: New Media and New Literacies, 2011-2013.
- Leder, NordLAC: Nordic Network on Learning Across Contexts. Finansiert av NordForsk, 2012-2014.
- Leder av nasjonal forskerskole NATED – National Graduate School in Educational Sciences, national PhD school funded by Norwegian Research Council, 2012-2014.
- Medlem av the National Reference Group for ‘Europe in a changing world’, H2020, for NFR, 2016-2018.
- Vice-Chair, The Digital Literacy and Multimodal Practices of Young Children (http://digilitey.eu/). Funder: COST Actions, 2015 –19
- Chair of the Scientific Advisory Committee for Science Europe, Brussels, 2016-2019.
- Leder av the Assessment Committee (9 top European Professors) assessing 16 Centres of Excellence (Education) in Portugal. On-site visits and reports based on documentation, 2019.
- Instituttleder IPED, 2015-2020.