Faglige interesser
Mine forskningsinteresser handler om engelskdidaktikk, skoleforskning og høyere utdanning. Som språk- og leseforsker er jeg interessert i hvordan engelsk og andre språk brukes i klasserommet, og hvordan ungdommer utvikler leseforståelse i engelsk gjennom online gaming. Jeg er opptatt av koblingen mellom utdanning og forskning, forskningsetikk, forskningsmetoder (mixed methods) og åpne data. Jeg er forskningsleder (PI) for to eksternfinansierte prosjekter og Academic Chair i den europeiske universitetsalliansen Circle U.
Circle U. rapport om bærekraftig utdanning: Cini, A., Funova, A., Kaur, S., Larsen, K. H., Lund, R. W. B., Matar, M., Milosevic, N., Brevik, L. M., Enderwitz, A., Reedy, G., & Wright, S., with Auckermann, N., Mijušković, V., & Reuchamps, M. (2023). Conceptualising and operationalising ‘sustainable education’ (Circle U. Think and Do Tank on the Future of Higher Education Insight Paper). Circle U Open Publishing.
Bok om det nye engelskfaget: Brevik, L.M. & Rindal, U. (red.) (2021). Teaching English in Norwegian classrooms: From research to practice (2nd ed.). Universitetsforlaget.
Antologi om engelskdidaktikk: Rindal, U. & Brevik, L.M. (red.) (2019). English didactics in Norway - 30 years of doctoral research. Universitetsforlaget.
Gjesteredaktør i ADNO: Brevik, L.M. & Fosse, B.O. (red.) (2016). Lærerutdanning i det 21. århundre: tradisjoner, utfordringer, endring. Acta Didactica Norge, 10(2).
Doktorgrad om lesestrategier i engelsk: Brevik, L.M. (2015). How teachers teach and readers read. Developing reading comprehension in English in Norwegian upper secondary school.
Undervisning
- Kappeseminar, del 2 (PhD)
- UV9501 Mixed Methods Research (PhD)
- UV9030 Research Design (PhD)
- EDID4001 Quality English Teaching (MA)
- EDID4009 Master's Thesis in English subject didactics (MA)
- EDID4102 English in and out of School (MA)
- EDID4115 Linguistic, Literary and Cultural Approaches to Teaching English (MA)
- PPU/PROF3025 Ledelse av elevers læring (engelskdidaktikk) (BA)
- PPU/PROF4045 Tilrettelegging for elevers læring (engelskdidaktikk) (BA)
Veiledning
-
Doktorgrad: Ingrid Evertsen (2022-27), Anja R. Isaksen (2022-26), Sarah M Eiene (2022-26), Estelle Fohr-Prigent (2022-25), Shilan Ahmadian (2020-24), Universitetet i Oslo. Astrid Elisabeth Kure, Høyskolen i Østfold (2018-24). Victoria Rustad Bjerke, Høgskolen i Innlandet (2019-24).
Fullført: Julie Casoli-Uvsløkk (2024), Ingrid R Beiler (2021) og Nora E H Mathé (2019), Universitetet i Oslo. Karina R Mahan (2020), Universitetet i Sørøst-Norge. -
Mastergrad
Main supervisor (17): Simen Grung (2023), Anna Andreassen (2021), Julie Darras (2021), Sarah Aspli (2021), Thea Holm (2020), Mette Hvalstad (2020), Kjersti Øvereng (2020), Øystein Gulbrandsen (2019), Annie Olafsrud (2019), Shilan Ahmadian (2018), Anja Isaksen (2018), Lisa Bentsen (2017), Katharina Garvoll (2017), Manuela Iannuzzi (2017), Sigrid Listuen (2017), Mina Solberg (2017), Ingrid Hjeltnes (2016).
Co-supervisor (15): Fredrik Torheim (2024), Adéla Funova (2023), Silje Isakidis (2023), Tollef Kristensen (2023), Julie B. Larsen (2023), Martine E. Olsen (2023), Sofie Aspli (2022), Vilde Almestrand (2021), Rebecca Barreng (2021), Maja Ivancevic (2018), Martina Pentrella (NTNU, 2017), Sturla Sagli (2017), Peter Aashamar (2017), Ola Andresen (2016) og Marte Sibbern (2013).
Utmerkelser
- 2023- : Circle U. Chair, Open Campus
- 2021-23: Circle U. Chair, Think and Do Tank
- 2020- : Medlem av Pedagogisk Akademi, Universitetet i Oslo
- 2018- : Common Room Member, Kellogg College, University of Oxford, UK
- 2020: Merittert underviser, Universitetet i Oslo
- 2020: Utdanningsprisen, Universitetet i Oslo (forelesning)
- 2019: Formidlingsprisen, UV-fakultetet, Universitetet i Oslo
- 2019: Top downloaded article within language & linguistics, Springer Nature. Article: Brevik, L. M. (2019). Explicit reading strategy instruction or daily use of strategies? Studying the teaching of reading comprehension through naturalistic classroom observation in English L2. Reading and Writing, 32, 2281-2310
- 2014: Merittert PhD-kandidat, University of Oxford, UK
Faglig bakgrunn
- 2021-dd.: Professor i engelskdidaktikk, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo
- 2020-2022: Forskerutdanningskoordinator, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo
- 2019: Gjesteforsker, Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, Göteborgs Universitet, Sverige
- 2018: Gjesteforsker, Department of Education, Washington University in St Louis, USA
- 2015-2021: Førsteamanuensis i engelskdidaktikk, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo
- 2015-2018: Førsteamanuensis II i engelskdidaktikk, tilknyttet prosjektet Læringsstøttende prøver i engelsk for Vg1, Institutt for fremmedspråk, Universitetet i Bergen. Finansiert av Utdanningsdirektoratet. Se artikkel i Bedre Skole
- 2011-2015: Doktorgradsstipendiat i engelsk fagdidaktikk, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo
- 2000-2011: Engelsklærer i ungdomsskolen. Avdelingsleder i ungdomsskolen og videregående skole.
Eksterne verv
- 2022-dd.: Editorial board member, Reading in a Foreign Language
- 2021-dd.: Advisory board member, forskningsprosjektet Young Swedes and English, Göteborgs Universitet, finansiert av Vetenskapsrådet, Sverige
- 2020-dd.: Advisory board member, SAGE Handbook of Mixed Methods Research Designs
- 2018-dd.: Editorial board member, International Journal of Multiple Research Approaches (IJMRA)
- 2020-2022: Leder Innstillingsutvalget, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo
- 2020-2022: Medlem av Nasjonalt fagorgan for ph.d.-utdanning for UHR-lærerutdanning
- 2020-2022: Ekstern representant, Doktorgradsutvalget, Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier, Oslo Metropolitan University
- 2020: Medlem av responsgruppen for kvalitetskriterier for læremidler i engelsk i Fagfornyelsen, Utdanningsdirektoratet
- 2019-2021: Programsensor for lektorprogrammene, Humanistisk Fakultet, Universitetet i Bergen
- 2019: Konsulent for fagspesifikk vurdering i Fagfornyelsen, Utdanningsdirektoratet
- 2019: Nordisk ekspert i engelsk, Rådet for Faglighed i de Gymnasiale Uddannelser, Syddansk Universitet. Oppdrag fra Børne- og Undervisningsministeriet, Danmark.
- 2018-2020: Executive board member, Mixed Methods International Research Association (MMIRA)
- 2016-2018: Fagekspert for en systematisk forskningsoversikt: Undervisning om lässtrategier som ett arbetssätt för att främja elevers läsförståelse, Skolforskningsinstitutet, Sverige. Se artikkel i Bedre Skole.
I media
Utvalgte innlegg i media
Podcaster
2023: Rekk opp hånda! Hvordan ser fagfornyelsen ut i klasserommet?
2022: Læring: To be or not to be multilingual
2022: Universitetsplassen: Språk er livsviktig - ferdig snakka
2021: Lektor Lomsdalens Innfall. Om evaluering av fagfornyelsen
2019: Yrkesfagpodden - Engelsk på yrkesfag
2019: NOKUTpodden #13 Den om medforskning som vurderingsform
Kronikker
2023: Det leses mye autentisk litteratur i norske klasserom. Morgenbladet
2022: Gamere gjør det ikke dårligere på skolen. VG
2021: Dette må bli læringsmiljøets år. Khrono
2020: Myter om læreboka. Utdanningsnytt.no
Avisintervjuer
2023: OMG! Kidsa er blitt vilt gode i engelsk. WFT? Aftenposten, A-Magasinet
2020: Dataspel er ei engelskspråklig verd. Dag og Tid (om den nye Språkloven)