Kamil Øzerk

Bilde av Kamil Øzerk
English version of this page
Telefon +47-22855347
Rom 560
Treffetider Torsdager 12.00 - 14.00
Brukernavn
Besøksadresse Sem Sælands vei 7 Helga Engs hus 0317 OSLO
Postadresse Postboks 1092 Blindern 0317 OSLO

Faglige interesser

  • Skolebasert læring
  • Tospråklighet
  • Språkrevitalisering
  • Language policy in education
  • Mangfoldighet
  • Læreplanstudier
  • Klasseromsforskning
  • Lesing og autisme

Pågående aktiviteter

  • Tospråklighet I skolen, språkrevitalisering, lesing og læring av læreboktekster og kommunikasjonsvansker hos barn med autisme spektrumforstyrrelser (ASF)

Fullførte prosjekter

  • NEIS-modellen, språkutvikling og innholdsforståelse
  • Språkbevaring and språkholdninger blant ungdommer med nynorsk bakgrunn

Undervisning

  • Flerkulturell pedagogikk
  • Klasseromsforskning og opplæring-læring-relaterte utfordringer

Administrative oppgaver

  • Programrådsleder

Bakgrunn

  • Cand.paed og dr.polit. fra Universitetet i Oslo
  • Førsteamanuensis 1996-2002
  • Professor 2002-

Verv og opnevnelser

  • Visebestyrer ved Pedagogisk forskningsinstitutt, UiO
  • Medlem av Scholars at Risk komiteen ved Universitetet I Oslo
  • Styremedlem i Norsk Språkråd

Priser

  • Essay-konkurranse om 'Ungdom som investering' arrangert av Norges Allmennvitenskapelige Forskningsråd 1992.
  • Oslo-forskningens pris for 'God Oslo-forskning' i 1992.
Emneord: Pedagogikk, Klasseromsforskning, Leseforståelse og tekstbasert læring, Læreplanstudier, Læringsutbytte, Minoritetsspråklige barn og unge, Tilpasset og inkluderende opplæring, Utdanningsreformer

Publikasjoner

  • Øzerk, Kamil (2016). The issue of prevalence of autism/ASD. International Electronic Journal of Elementary Education.  ISSN 1307-9298.  9(2), s 263- 306
  • Øzerk, Kamil; Vea, Gunvor Dalby; Eikeseth, Svein & Øzerk, Meral R. (2016). Ole Ivar Lovaas - His life, Merits and Legacy. International Electronic Journal of Elementary Education.  ISSN 1307-9298.  9(2), s 243- 262 Fulltekst i vitenarkiv.
  • Øzerk, Meral & Øzerk, Kamil (2015). A Bilingual Child Learns Social Communication Skills through Video Modeling-A Single Case Study in a Norwegian School Setting. International Electronic Journal of Elementary Education.  ISSN 1307-9298.  8(1), s 551- 566 Fulltekst i vitenarkiv.
  • Kerchner, Charles Taylor & Øzerk, Kamil (2014). Teaching language minority students in Oslo and Los Angeles-A metropolitan perspective nr 1. International Electronic Journal of Elementary Education.  ISSN 1307-9298.  6(2), s 315- 331
  • Øzerk, Kamil & Kerchner, Charles Taylor (2014). Diversity and Educational Challenges in Oslo and Los Angeles - A Metropolitan Perspective nr 2. International Electronic Journal of Elementary Education.  ISSN 1307-9298.  6(3), s 441- 462
  • Todal, Jon & Øzerk, Kamil (2013). Written Language Shift among Norwegian Youth. International Electronic Journal of Elementary Education.  ISSN 1307-9298.  5(3), s 285- 300
  • Øzerk, Kamil (2013). The Norwegian Educational System, the Linguistic Diversity in the Country and the Education of Different Minority Groups. International Electronic Journal of Elementary Education.  ISSN 1307-9298.  6(1), s 43- 60
  • Øzerk, Kamil & David, Whitehead (2012). The impact of national standards assessment in New Zealand, and national testing protocols in Norway on indigenous schooling. International Electronic Journal of Elementary Education.  ISSN 1307-9298.  4(3), s 545- 561
  • Øzerk, Kamil; Øzerk, Meral R. & Jan Arne, Handorff (2011). Assesment of bilingual children with inattention, over activity and impulsivity - Challenges and solutions. International Electronic Journal of Elementary Education.  ISSN 1307-9298.  3(3), s 193- 212
  • Hall, Kathy & Øzerk, Kamil (2009). Primary Curriculum and Assessment: England and other countries, In Robin Alexander (ed.),  The Cambridge Primary Review Research Surveys.  Routledge.  ISBN 978-0-415-54869-4.  Chapter 15.  s 375 - 414
  • Øzerk, Kamil (2009). Ii oidnosis, ii ge mielas - muhtin sápmái-guoski bohtosat skuvlao?astusa "Máhttolokten" evalueremis Out of sigt, out of mind? Some Sámi related findings in the evaluation of the school reform Knowledge Promotion, I: Jan Henry Keskitalo; Kristine Nystad ja & Torunn Pettersen (red.),  Sámi oahpahus, sámi dutkan ja sámi ásahus- Sámi allaskuvla 20 jagi.  Sami Allaskuvla.  ISBN 978-82-7367-022-9.  faglig_bok_forlag.  s 135 - 143
  • Øzerk, Kamil (2009). Læring av lærestoff og utvikling av språk på skolen noen metodiske ideer basert på utprøvde opplegg i Oslo-skolen. Norsk pedagogisk tidsskrift.  ISSN 0029-2052.  93(4), s 294- 309 . doi: http://www.idunn.no/file/ci/34669929/npt_2009_04_pdf.pdf
  • Øzerk, Kamil (2009). The Revitalisation of a Threatened Indigenous Language - The Case of the Sami People in Norway, In Patrick Alan Danaher; Máirín Kenny & Judith Remy Leder (ed.),  Traveller, Nomadic and Migrant Education.  Routledge.  ISBN 978-0-415-96356-5.  Chapter 9.  s 132 - 144
  • Øzerk, Kamil (2008). En faglig fundert tilnærming til morsmålstopplæring for språklige minoriteter, I: Therese Sand & Kamil Øzerk (red.),  Flerkulturell virkelighet i skole og samfunn.  Cappelen Damm AS.  ISBN 978-82-02-28124-3.  Kapittel 7.  s 131 - 154
  • Øzerk, Kamil (2008). Fordommer og nyrasisme, I: Therese Sand & Kamil Øzerk (red.),  Flerkulturell virkelighet i skole og samfunn.  Cappelen Damm AS.  ISBN 978-82-02-28124-3.  Kapittel 5.  s 85 - 102
  • Øzerk, Kamil (2008). Forholdet mellom språklig utvikling, erfaringsmessig utvikling og skolefaglig utvikling, I: Therese Sand & Kamil Øzerk (red.),  Flerkulturell virkelighet i skole og samfunn.  Cappelen Damm AS.  ISBN 978-82-02-28124-3.  Kapittel 8.  s 155 - 174
  • Øzerk, Kamil (2008). Grunnleggende norsk for språklige minoriteter i lys av en konstruktivistisk læringsteori, I: Elisabeth Selj & Else Ryen (red.),  Med språklige minoriteter i klassen. Språklige og faglige utfordringer.  Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 978-82-02-27707-9.  Kapittel 11.  s 257 - 267
  • Øzerk, Kamil (2008). Interkulturell danning i en flerkulturell skole, I: Per Arneberg & Lars Gunnar Briseid (red.),  Fag og danning -- mellom individ og fellesskap.  Fagbokforlaget.  ISBN 978-82-450-0740-4.  |kap 10.  s 209 - 228
  • Øzerk, Kamil (2008). Opplæring av samene, nasjonale minoriteter og språklige minoriteter siden 1970-tallet, I: Svein Egil Vestre & Christian Watkin Beck (red.),  Skolen i aftenlandet? Artikkelsamling med ukorrekte innfallsvinkler.  Didakta Norsk Forlag A/S.  ISBN 9788270560615.  3.  s 83 - 99
  • Øzerk, Kamil (2008). Tospråklig opplæring og funksjonell tospråklighet, I: Therese Sand & Kamil Øzerk (red.),  Flerkulturell virkelighet i skole og samfunn.  Cappelen Damm AS.  ISBN 978-82-02-28124-3.  Kapittel 6.  s 103 - 130
  • Øzerk, Kamil (2005). Enten eller- polariseringstendenser blant språklige minoriteters læringsutbytte. Spesialpedagogikk.  ISSN 0332-8457.  (Årg. 70, nr 6), s 10- 17
  • Øzerk, Kamil (2004). En konstruksjonistisk tilnærming til opplæring av tospråklige minoriteter, I: Elisabeth Selj; Else Ryen & Inger Lindberg (red.),  Med språklige minoriteter i klassen. Andrespråkslæring og andrespråksundervisning.  Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 82-02-21772-5.  Kapittel 13.  s 305 - 319
  • Øzerk, Kamil (2004). Et sampedagogisk perspektiv på skolefaglig læring, I:  En Likeverdig skole for alle?.  Universitetsforlaget.  ISBN 82-15-00446-6.  11.  s 236 - 259
  • Øzerk, Kamil (2001). Reciprocal Bilingualism as a Challange and opportunity. International Review of Education.  ISSN 0020-8566.  s 253- 265
  • Øzerk, Kamil (2001). Teacher-Student Verbal Interaction and Questioning, Class Size and Bilingual Students' Academic Performance. Scandinavian Journal of Educational Research.  ISSN 0031-3831.  45(4), s 353- 367
  • Øzerk, Kamil (2001). Teacher-Student Verbal Interaction and Questioning, Class Size and Bilingual Students' Academic Performance. Scandinavian Journal of Educational Research.  ISSN 0031-3831.  45(4), s 353- 367
  • Øzerk, Kamil (2000). Et tospråklighetspedagogisk perspektiv, I: Richard Haugen (red.),  Barn og unges læringsmiljø.  Høyskoleforlaget, Kristiansand..  ISBN 82-7634-247-7.  s 483 - 496
  • Øzerk, Kamil (2000). Tospråklighet i barndommen, I: Richard Haugen (red.),  Barn og unges læringsmiljø.  Høyskoleforlaget, Kristiansand..  ISBN 82-7634-247-7.  s 457 - 482
  • Øzerk, Kamil (2000). Tospråklighet og pedagogiske perspektiver, I: Richard Haugen (red.),  Barn og unges læringsmiljø.  Høyskoleforlaget, Kristiansand..  ISBN 82-7634-247-7.  Kaittel 5.  s 115 - 142
  • Øzerk, Kamil; Hall, Kathy & Valli, Yasmin (1999). Curriculum Reform, with Particular Reference to Primary Literacy, in Contemporary English and Norwegian Official Documents. European Journal of Intercultural Studies.  ISSN 0952-391X.  10(1), s 85- 104
  • Øzerk, Kamil (1998). Klassestørrelse og faglig utbytte - er det noen sammenheng?, I: Kirsti Klette (red.),  Klasseromsforskning på norsk.  ad Notam, Gyldendal.  ISBN 82-417-0878-5.  s 215 - 233
  • Øzerk, Kamil (1997). En faglig fundert tilnærming til morsmålsoundervisning for språklige minoriteter, I: Therese Sand (red.),  Flerkulturell virkelighet i skole og samfunn.  Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 82-456-0404-6.
  • Øzerk, Kamil (1997). Fordommer og nyrasisme, I: Therese Sand (red.),  Flerkulturell virkelighet i skole og samfunn.  Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 82-456-0404-6.
  • Øzerk, Kamil (1997). Forholdet mellom språklig utvikling, erfaringsmessig utvikling og skolefaglig utvikling, I: Therese Sand (red.),  Flerkulturell virkelighet i skole og samfunn.  Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 82-456-0404-6.
  • Øzerk, Kamil (1997). Tospråklig opplæring og funksjonell tospråklighet, I: Therese Sand (red.),  Flerkulturell virkelighet i skole og samfunn.  Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 82-456-0404-6.

Se alle arbeider i Cristin

  • Øzerk, Kamil (2016). Tospråklig oppvekst og læring. Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 9788202482466.  234 s.
  • Øzerk, Kamil & Øzerk, Meral (2013). AUTISME OG PEDAGOGIKK. Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 978-82-02-39519-3.  280 s.
  • Øzerk, Kamil (2011). PEDAGOGIKKENS HVORDAN NR 2. Cappelen Damm AS.  ISBN 978-82-02-34475-7.  215 s.
  • Øzerk, Kamil (2010). NEIS-modellen. Oplandske Bokforlag.  ISBN 978-82-7518-178-5.  173 s.
  • Øzerk, Kamil (2010). Pedagogikkens hvordan. Cappelen Damm Akademisk.  ISBN 978-82-02-33503-8.  151 s.
  • Sand, Therese & Øzerk, Kamil (red.) (2008). Flerkulturell virkelighet i skole og samfunn. Cappelen Damm AS.  ISBN 978-82-02-28124-3.  227 s.
  • Øzerk, Kamil (2008). Egitimde Esitlik ve Esdegerlik - Türleri, boyutlari ve gerektirdikleri (Equality and Equity in Education - Types, dimensions and prerequisities. Turkish Education Association.  ISBN 978-9944-5128-4-8.  12 s. Vis sammendrag
  • Øzerk, Kamil (2008). Türkce Calisma Kitabim - Min tyrkiske arbeidsbok -1. Kolofon forlag.  ISBN 978-82-300-0472-2.  77 s.
  • Øzerk, Kamil (2008). Türkce Okuma Kitabim - Min tyrkiske lesebok Nivå 1. Kolofon forlag.  ISBN 978-82-300-0479-1.  139 s.
  • Øzerk, Kamil (2007). Tospråklige overgangsmodeller og tosidige modeller. Wiley-VCH Verlagsgesellschaft.  ISBN 9788275181488.  110 s.
  • Øzerk, Kamil (2006). Fra språkbad til språkdrukning. Oplandske Bokforlag.  ISBN 8275181321.  136 s.
  • Øzerk, Kamil (2006). Fra språkbad til språkdrukning - modeller for opplæring med to språk. Oplandske Bokforlag.  ISBN 82-7518-132-1.  136 s.
  • Øzerk, Kamil (red.) (2006). Norsk-tyrkisk matematikk ordbok. Kolofon Forlag.  ISBN 82-300-0168-5.  44 s.
  • Øzerk, Kamil (2006). Opplæringsteori og læreplanforståelse : en lærebok med vekt på Kunnskapsløftet, Rammeplan for barnehager og aktuelle kunnskaper for pedagoger. Oplandske Bokforlag.  ISBN 978-82-7518-138-9.  409 s.
  • Øzerk, Kamil (2006). Tospråklig opplæring : Utdanningspolitiske og pedagogiske perspektiver. Oplandske Bokforlag.  ISBN 978-82-7518-127-3.  120 s.
  • Øzerk, Kamil (2003). SAMPEDAGOGIKK. OPLANDSKE BOKFORLAG.  ISBN 82-7518-101-1.  367 s.
  • Øzerk, Kamil (1999). Opplæringsteori og læreplanforståelse. Oplandske Bokforlag.  ISBN 82-7518-079-1.  330 s.
  • Øzerk, Kamil & Juuso, Randi (1999). Pedagogisk idebok for tospråklige barnehager. Samisk Utdanningsrår.  ISBN 82-7954-037-7.  72 s.
  • Øzerk, Kamil (1998). Læring i fellesskap. Samisk utdanningsråd.  ISBN 82-91047-82-0.  169 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Øzerk, Kamil; Ala'i-Rosales, S. & Eikeseth, Svein (2016). Introduction to the Special Issue on Autism Spectrum Disorders Approaches to Training, Teaching, and Treatment. International Electronic Journal of Elementary Education.  ISSN 1307-9298.  9(2), s 239- 242
  • Øzerk, Kamil (2014). Dear IEJEE reader. International Electronic Journal of Elementary Education.  ISSN 1307-9298.  6(2), s 5
  • Øzerk, Kamil (2012). Barn med autisme spekter fortyrrelser (ASF)- En barnegruppe som fortjener større oppmerksomhet. Bedre Skole.  ISSN 0802-183X.  4-2012(4-2012), s 84- 85
  • Øzerk, Kamil (2012). En språkpolitikk basert på fakta. Bedre Skole.  ISSN 0802-183X.  2-2012(2-2012), s 86- 88
  • Øzerk, Kamil (2012). Minoritetsspråklige elever og opplæringslovens paragraf 2-8. Bedre Skole.  ISSN 0802-183X.  1-2012(1-2012), s 90- 92
  • Øzerk, Kamil (2012). Samiske barns opplæring i perioden 1992-2012 - Utviklingen og utfordringer. Bedre Skole.  ISSN 0802-183X.  3-2012(3-2012), s 88- 89
  • Todal, Jon; Øzerk, Kamil & Garthus Kvåle, Karen Marie (2011). Rapport om språkskifte i Valdres og Sogn og Fjordane.
  • Beck, Christian Watkin; Engen, Thor Ola; Østerud, Svein; Øzerk, Kamil & Aasen, Joar (2010). Sosialiseringsteoretikeren Anton Hoëm - en internasjonal plassering, I: Anton Hoem (red.),  Sosialisering - kunnskap - identitet.  Oplandske Bokforlag.  ISBN 978-82-7518-184-6.  Innledning.  s 1 - 28
  • Dale, Erling Lars & Øzerk, Kamil (2009). Underveisanalyser av Kunnskapsløftets Intensjoner og Forutsetninger.
  • Øzerk, Kamil & Meral, Øzerk (2009). "Increasing learning autcomes of children with Asperger's Syndrome and Attention Deficit Disorders (ADD) by utilizing their learning style preferences".
  • Øzerk, Kamil (2008). Primary Curriculum and Assessment: England and Other Countries. I: Primary Review Research Survey 3/1, Cambridge: The University of Cambridge.
  • Øzerk, Kamil (2007). Avvik og merknad.
  • Øzerk, Kamil (2006). Læreplanreformen og pedagogiske utfordringer i forbindelse med læremiddelutvikling.
  • Øzerk, Kamil (2006, 22. desember). Sampedagogen. [Internett].  Utdanning.
  • Øzerk, Kamil (2005). Ta vare på det tospråklige potensialet. Utdanning.  ISSN 1502-9778.  (26), s 23- 30
  • Øzerk, Kamil (2004, 28. august). Lynrask Læring.  Aftenposten.
  • Øzerk, Kamil (2004). SPRÅKLIGE MINORITETER OG SPRÅK- PERSPEKTIVER PÅ ANDRESPRÅKTILEGNELSE.
  • Øzerk, Kamil (2004, 28. desember). Sorun cocuklar degil, sistem! (Det er ikke barna som er problemet, men systemet!).  SABAH.
  • Øzerk, Kamil (2004). Øgrenim Programlarinda Yapilandirici Yaklasim (Det konskruksjonistiske tilnærmingen i læreplaner).
  • Øzerk, Kamil (2003). Sirkulær tenkning i opplæring av minoriteter.
  • Øzerk, Kamil (2003, 02. mai). Språklige minoriteter i småskoletrinnet i L97-skolen.  Norge.
  • Øzerk, Kamil (2003). Teaching of Language - Contribution from Russian researchers.
  • Øzerk, Kamil (2003, 02. september). Tospråklige minoriteter taper kunnskapskampen i skolen. [Radio].  NRK Dagsnytt.
  • Øzerk, Kamil (2000, 21. januar). Barn fra krigsherjede hjemland. [Radio].  Tidsskriftet SKOLEFOKUS : Tidsskriftet SKOLEFOKUS.
  • Øzerk, Kamil (2000, 20. januar). Barn med krigsopplevelser i Osloskolen. [Radio].  NRK-Morgennytt : NRK-TV.
  • Øzerk, Kamil (2000). Det å brenne for mange ting. Nationen.  ISSN 0805-3782.  s 20- 20
  • Øzerk, Kamil (2000, 20. januar). Flyktningebarn fra krigsområder sliter på skolen. [Radio].  Dagsavisen VÅRT LAND : dagsavisen VÅRT LAND.
  • Øzerk, Kamil (2000). L97, Natur- og miljøfag og tospråklige minoriteter.
  • Øzerk, Kamil (2000). Nasjonen og det nasjonale. Nationen.  ISSN 0805-3782.  s 20- 20
  • Øzerk, Kamil (2000). 'This is Our School': Provision, Purpose and Pedagogy of Supplementary Schooling in Leeds and Oslo.
  • Øzerk, Kamil (2000). 'This is Our School': Provision, Purpose and Pedagogy of Supplementary Schooling in Leeds and Oslo.
  • Øzerk, Kamil (2000). Tospråklighet og tospråklige generasjoner. Nationen.  ISSN 0805-3782.  s 16- 16
  • Øzerk, Kamil & Larsen, Wenche (2000). Situasjonsbilder i den videregående skolen.
  • Øzerk, Kamil (1999, 01. desember). Barn med krigsopplevelser i Osloskolen - pedagogiske utfordringer. [Radio].  NRK-Østlandsendingen : NRK-Østlandsendingen - MIKRAPOLIS-programmet.
  • Øzerk, Kamil (1999). L-97 og tospråklige elever i klassen.
  • Øzerk, Kamil (1999). Lavangen-prosjektet -Et forsøk før sin tid?.
  • Øzerk, Kamil (1999). Minority Education in Norway - Politics, Pedagogy and Principles.
  • Øzerk, Kamil & Larsen, Wenche (1999). Mestringsbilder i grunnskolen.
  • Øzerk, Kamil (1998). A Right to and Opportunity for Reciprocal Bilingualism.
  • Øzerk, Kamil (1998). Læring i felleskap.
  • Øzerk, Kamil (1998). Pedagogikk og tospråklighet.
  • Øzerk, Kamil (1998). Pedagogikk og tospråklighet.
  • Øzerk, Kamil (1998). The conception of literacy in the Norwegian Curriculum Document.
  • Eira, Inger Marie Gaup & Øzerk, Kamil (1996). Språkrevitalisering og samisk-norsk tospråklighet i offentlige etater. En studie av samisk som forvaltningsspråk i kommuner i forvaltningsområdet for samisk språk.
  • Todal, Jon & Øzerk, Kamil (1996). Vegar til ein tospråkleg skule. Om utdanning av samiskspråklege medarbeidrarar til finnmarksskulane.
  • Øzerk, Kamil (1996). På rett vei... Det handler om tospråklig undervisning i Lavangen sentralskole.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 16. aug. 2010 15:27 - Sist endret 26. nov. 2010 13:37