Aktuelle forskningssaker

Publisert 20. aug. 2018 07:35

For mange 15-åringer er det vanskelig å finne frem til og vurdere innholdet når de leser på nett. Samtidig er det grunn til å tro at dette ikke arbeides systematisk med i skolefagene. – Vi risikerer å forsterke digitale klasseskiller, sier forsker Tove S. Frønes.

Publisert 1. juni 2018 08:02

Foreldre til et barn som strever i barnehage eller skole, skal være trygg på at barnet får spesialisthjelp.

Publisert 11. mai 2018 12:02

Foreldrene vil hjelpe til så mye de kan, samtidig som de vil at ungdommene skal klare seg selv når de blir voksne.

Publisert 8. mai 2018 15:41

Elever rapporterer at uro i skolen er et utbredt problem og at lærere strever med å håndtere dette.

Publisert 3. mai 2018 09:12

Minoritetsspråklige barn som har et godt ordforråd på morsmålet, utvikler det norske ordforrådet sitt raskere. I tillegg hjelper det å ha flere bildebøker hjemme.

Med verktøyene kan man jobbe med bestemte kompetanser som lærere behøver, og som er sentrale i undervisning. Illustrasjonsfoto av prosjektarbeid: colourbox.
Publisert 24. apr. 2018 12:46

I et nytt prosjekt skal forskere jobbe frem verktøy for å støtte nye læreres utvikling i yrket.

Publisert 19. apr. 2018 15:36

Forskning viser hva som må til for at spesialundervisningen skal fungere. Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo inviterer praksisfeltet og politikere til en tiltakskonferanse.

Publisert 12. apr. 2018 13:01

− Stigmatisering av pokerspilling kan være med å undergrave læringsfordelen poker kan ha for mange unge spillere.

Publisert 21. mars 2018 07:16

I anledning Verdsdagen for Down syndrom 21. mars: Professor Kari-Anne Bottegaard Næss ved Institutt for spesialpedagogikk retter fokus mot korleis læraren kan skape engasjement og motivere til nysgjerrighet og utforsking hos barn med Down syndrom.

Publisert 6. mars 2018 07:27

6. mars er det Den europeiske logopediens dag – tema Alternativ og Supplerende Kommunikasjon (ASK).

– Det å lære barn som helt eller delvis mangler et funksjonelt talespråk å kommunisere «Vil du leke med meg?» er like viktig som å lære dem å kommunisere at de er tørste, sier logoped og professor Kari-Anne Bottegaard Næss, ved Institutt for spesialpedagogikk.

Publisert 6. mars 2018 07:26

Minoritetsspråklige barnehagebarn med bildebøker hjemme blir bedre i norsk når de begynner i skolen, sier forsker ved Institutt for spesialpedagogikk.

Publisert 6. mars 2018 07:26

Nyere rehabiliteringsmetode for personer med afasi (språkvansker etter en ervervet skade i hjernen) tvinger hjernen til å ta i bruk de funksjonene som er rammet av skaden. – Ved å benytte seg av potensialet som ligger hjernens egen reparasjonsprosess, hjelper vi hjernen til å unngå å benytte seg av kompenserende strategier, sier forsker.

 

Publisert 6. mars 2018 07:25

Logopedi og svelgevansker handler om å hjelpe de som har vansker med å svelge til å leve et trygt og godt liv. Professor i logopedi og ekspert på svelgevansker, Renee Speyer, vet at tykkere konsistens på drikken minsker risikoen for å sette væske i vrangstrupen.

Publisert 6. mars 2018 07:25

Et pågående forskningsprosjekt ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO, evaluerer effekten av å arbeide med to forskningsbaserte apper som trener grunnleggende ferdigheter på 2. trinn.

Publisert 1. mars 2018 12:32

– Lærerne som skal vurdere og tilrettelegge for barns læring og utvikling i lesing og sosiale ferdigheter har i stor grad basert seg på kartleggingsinstrumenter uten dokumentasjon av hvilken kvalitet de har, sier stipendiat Anne Arnesen ved Institutt for spesialpedagogikk. Dette har foregått i årevis uten at noen nødvendigvis har tenkt over det.

Publisert 26. feb. 2018 18:29

Utstillingseksperimentet  "Skogen i huset" handler om "virtual reality" teknologi i formidlingen av digitalt skapt arkitektur. Fram til 18. mars kan du legge turen til Nasjonalmuseet - Arkitektur. Da blir du samtidig deltaker i et forskningsprosjekt.

Publisert 21. feb. 2018 08:25

Senteret Quality in Nordic Teaching (QUINT) vil bidra til ny innsikt i undervisning og læring ved å studere klasserom på tvers av de nordiske landene.

Publisert 19. des. 2017 19:33

På 1500-tallet skjedde det store religiøse og kulturelle omveltninger i Europa. Den katolske kirken mister sin sterke maktposisjon og vi får den Lutherske og reformerte kirke med sine nye måter å se verden på. Hvilke spor av reformasjonen finner vi i norsk skole i dag?

Hvordan jobbes det utforskende i naturfag på norske skoler? Videomaterialet fra klasserommene vil sammen med intervjuer og tester gi utfyllende kunnskap. Illustrasjonsfoto av elever som jobber med en teknisk modell: colourbox.
Publisert 18. des. 2017 09:25

Forskere skal se på sammenhenger mellom undervisningen i naturfag og hvordan elevene lærer og engasjerer seg i faget.

Publisert 28. nov. 2017 08:03

Det er ikke fullt så enkelt som barnesangen skal ha det til, mener forsker Linda Larsen ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO.  Hun bekymrer seg for trenden med raskere introduksjon av bokstaver for førsteklassinger.

Skolen spiller en rolle i utviklingen av unges evne til å forstå og delta i kommunikasjon som omhandler politikk og demokrati, sier Nora Mathé. Illustrasjonsfoto av en ung jente foran dataskjermen: colourbox.
Publisert 12. okt. 2017 11:07

Funn i ny studie av ungdommers forhold til politikk i sosiale medier gir viktig innsikt for samfunnsfaget i skolen, mener forsker.

Publisert 6. okt. 2017 15:51

I en ny rapport fra Institutt for pedagogikk konkluderes det med at det er mulig å få til en bedre kjønnsbalanse i høyere utdanning, men det finnes ingen "quick fix" på problemet.

Publisert 5. okt. 2017 07:31

Til tross for at en av fire strever med matematikk, finnes det ingen gode forskningsbaserte undervisningsopplegg for disse barna. Masterstudenter setter nå matematikkvansker på agendaen.

Publisert 28. sep. 2017 13:33

Acta Didactica fyller år. Hva mener redaktørene om tidsskriftets rolle for 10 år siden og i dag? Og hvor går veien videre?

Publisert 14. aug. 2017 08:04

–  Når hjernen ikke hviler om natten, men fyrer av kraftig epileptisk aktivitet, kan det gå på bekostning av språket, sier forsker.