Aktuelle forskningssaker

Leo Ajkic
Publisert 20. aug. 2019 14:30

"Jeg tror det er viktig å huske på at selv om vi er forskjellige på mange måter, så har vi også mye til felles. Kanskje det er det jeg prøver å vise."

Immatrikulering av studenter på universitetsplassen i Oslo. Foto.
Publisert 13. aug. 2019 12:29

Delta aktivt og samarbeid godt. Forsking viser at studenter har mye å bidra med i forhold til hverandres læring.

Portrett av Monica Melby-Lervåg
Publisert 13. aug. 2019 10:34

— Det å jobbe i feltet har gjort at jeg som forsker har vært opptatt av å bidra til at folk i praksisfeltet får kunnskap av høy kvalitet og pålitelige verktøy de kan bruke i jobbene sine, forteller Monica Melby-Lervåg .

Skilt som peker i ulike retninger med solnedgang i bakgrunnen
Publisert 6. aug. 2019 08:14

En god overgang til rollen som lærer er noe av det viktigste mentorordningen for lærerstudentene bidrar til, sier studentene selv.

lærer som hjelper jente i klassen.foto
Publisert 12. juli 2019 12:45

Professor emeritus Jørgen Frost ved Institutt for spesialpedagogikk mener at måten lærerne kartlegger elevene på, har alt å si for om de som strever får den hjelpen de trenger i tide.  Samspillet mellom elev og lærer er det essensielle.

fem barn som sitter i skoletrappen og viser glede og tommel opp
Publisert 1. juli 2019 09:18

Ledere ved Institutt for spesialpedagogikk applauderer regjeringens beslutning om at retten til spesialpedagogisk hjelp og spesialundervisning beholdes. Neste skritt bør være å gjøre spesialpedagog til en beskyttet tittel.

Studenter som leser fra bok og nettbrett. Foto
Publisert 21. juni 2019 16:34

Forskere ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Oslo lot videregåendeelever teste ut et skreddersydd undervisningsopplegg for kildekritikk og kildebevissthet. Svarene de fikk var interessante.

barn som leker at de de spiser, med voksne i barnehagen. Foto.
Publisert 27. mai 2019 07:52

Fersk doktorgradsavhandling avdekker forhold i barnehagen som påvirker hvordan barn med autisme kan delta sosialt. 

Urban arkitektur og elever
Publisert 20. mai 2019 09:50

Ved å la elever løse konkrete oppgaver i nærmiljøet, kan elevene bli mer motiverte og oppleve matematikkfaget som mer meningsfullt.

Foto av Inga Staal Jenset
Publisert 16. mai 2019 09:46

Vi veit lite om kva som er gode undervisingspraksisar i lærarutdanningsklasserommet, fortel førsteamanuensis Inga Staal Jenset.

Foto av førsteamanuensis Alfredo Jornet
Publisert 11. apr. 2019 08:13

Han har forsket på alt fra data-software til piloter. Men det er samfunnsengasjerte elever som Alfredo Jornet brenner for.  

Smilende gutt som ligger på en sofa. Foto
Publisert 28. mars 2019 07:43

Selv om noen foreldre er bekymret, så opplever de fleste at barna deres med CI ikke har dårligere livskvalitet enn andre barn.

illustrasjonsfoto av gutt som tar seg på ørene
Publisert 28. mars 2019 07:41

Det kan gi språkvansker senere i livet. Derfor er det viktig å oppdage de som har dårlig hørsel tidlig, slik at de kan få hjelp så raskt som mulig, påpeker forsker.

Mobiltelefon og skrivebøker på pult i klasserom
Publisert 26. mars 2019 12:24

Forskerne finner ingen entydig negativ sammenheng mellom det å ha med seg mobiltelefon i timen og læringsutbytte. Men det krever lærere som er bevisste på mobilens rolle og funksjon i klasserommet.

Foto av Ida Hatlevik
Publisert 14. mars 2019 11:28

- Ironisk nok kan økt kvalitetskontroll virke mot sin hensikt, som jo er å skulle gi et bedre utdanningstilbud, forteller Ida Hatlevik. Selv vil hun helst forske på det som ikke er så lett å måle.

Foto av Erik Knain og Alfredo Jornet Gil
Publisert 8. mars 2019 12:15

Professor Erik Knain og kollegaene hans får 15 millioner av EU til et prosjekt som skal gjøre skolelever, lærere og lokalsamfunnet utenfor skolen i stand til å samarbeide om og mestre store samfunnsutfordringer knyttet til klima og bærekraft.

Bilde av to klasserom uten elever, gjennom et filter
Publisert 7. mars 2019 08:12

I et nytt masteremne i engelskdidaktikk får studentene roller som forskningsassistenter i det pågående videoprosjektet LISE – Linking Instruction and Student Experiences. Resultatet presenteres på en prøveforelesning.

illustrasjonsfoto av jente som biter i et eple, og lager grimaser
Publisert 6. mars 2019 05:21

Mange tror at personer med autisme tolker alle uttrykk bokstavelig. Ny forskning viser at dette ikke alltid er tilfelle. Og hvis det er tilfelle så er det språkvansker, og ikke autisme som er forklaringen.

Førstamauensis ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Pia Sundqvist (Foto: Shane Colvin)
Publisert 5. mars 2019 10:01

Det å være forsker i engelsk fagdidaktikk har blitt lettere for Pia Sundqvist. Men for engelsklærerne blir undervisningshverdagen stadig vanskeligere.

ungdomsjente sitter og leser på nett
Publisert 17. feb. 2019 09:22

Ny doktorgradsavhandling fra Institutt for spesialpedagogikk viser at arbeidsminnet til 10.klassinger med dysleksi gjør at læring på nett kan være vanskelig.

Prøvene kan hjelpe læreren å oppdage elever som har behov for ekstra hjelp. Illustrasjonsfoto av elev og læsrer i klasserommet: Colourbox
Publisert 11. feb. 2019 08:47

Nå skal forskere utvikle prøver som skal identifisere hva første- og tredjeklassingene som strever med matematikk, faktisk kan. Det kan gi lærerne viktige verktøy for å støtte barnas læring.

Publisert 16. jan. 2019 09:04

Forskere ved Institutt for spesialpedagogikk ser at lav sosial bakgrunn og fattigdom har en direkte påvirkning på skoleprestasjoner og leseutvikling over tid. I tillegg ser de at læringsutbyttet også påvirkes indirekte på grunn av blant annet høyere skolefravær.

Jente på ungdomstrinnet bak pulten, lærer med nettbrett foran. Fotot
Publisert 3. des. 2018 12:41

Å skille mellom fakta og fiksjon er en avgjørende ferdighet i et stadig mer digitalisert samfunn. Nye undervisningsmetoder og ny teknologi utviklet ved UiO hjelper elever å trene på kritisk tenkning sammen.

Elever som sitter ved pulter i rekke, lærer som snakker med dem. Fotot
Publisert 3. des. 2018 12:41

Fremtidens skole skal ruste elevene til å møte utfordringer de vil få både i arbeidslivet og i livet generelt. Undervisningen skal i større grad reflektere behovet for nye kompetanser. Elevene skal få rom til å gå i dybden på fagene samtidig som deres faglige forståelse styrkes.

Publisert 29. nov. 2018 12:02

Professor Henrik Daae Zachrissons prosjektidé om sosial ulikhet, barns språkutvikling og skoleprestasjoner er så god at Det europeiske forskningsrådet (ERC) gir 18,5 millioner kroner i form av det prestisjetunge stipendet ERC Consolidator Grant.