Lisbeth M. Brevik

Faglige interesser
Engelskutdanning. Som språk- og leseforsker ser jeg på hvordan elever bruker språk både i og utenfor skolen - med fokus på å lære å lære. Språkompetanse er avgjørende for kunnskapsutvikling og kommunikasjon i ulike kontekster. Dette forsker jeg på i engelskfaget på ungdomstrinnet (LISE videoprosjekt) og på videregående (VOGUE gamingprosjekt), og jeg ser på tospråklig undervisning på tvers av fag (ETOS evalueringsprosjekt). Jeg kombinerer kvalitative og kvantitative forskningsmetoder, med fokus på mixed methods.
Bok om det nye engelskfaget: Brevik, L.M. & Rindal, U. (red.) (2020). Teaching English in Norwegian classrooms: From research to practice. Oslo: Universitetsforlaget.
Antologi om engelskdidaktikk: Rindal, U. & Brevik, L.M. (red.) (2019). English didactics in Norway - 30 years of doctoral research. Oslo: Universitetsforlaget.
Spesialnummer om lærerutdanning: Brevik, L.M. & Fosse, B.O. (red.) (2016). Lærerutdanning i det 21. århundre: tradisjoner, utfordringer, endring. Acta Didactica Norge, Vol. 10, Nr. 2.
Doktorgrad om å lære å lære: Brevik, L.M. (2015). How teachers teach and readers read. Developing reading comprehension in English in Norwegian upper secondary school.
Undervisning, fag- og emneansvar
Lærerutdanning: Undervisning og fagansvar for engelskdidaktikk i PPU (PPU3210, PPU3220, PPU3510D, PPU3520D) og i Lektorprogrammet (PROF3025, PROF4045).
Masteremner: Undervisning og emneansvar i engelskdidaktikk (EDID4001 Quality English Teaching, EDID4102 English In and Out of School, EDID4115 Linguistic, Literary and Cultural Approaches to Teaching English, EDID4009 Master's Thesis in English Didactics,
Doktorgradskurs: Mixed Methods Research (UV9501), Research Design (UV9030).
Veiledning doktorgrad
Hovedveileder for Shilan Ahmadian (2020-24), Julie C Uvsløkk (2020-24) og Ingrid R Beiler (2016-20) ved UiO, Astrid E Kure ved HiØ (2018-23) og Karina R Mahan ved USN (2015-18). Biveileder for Victoria Batt-Rawden ved HINN (2019-21), og Nora E H Mathé ved UiO (2017-19).
Veiledning mastergrad
Hovedveileder for Sarah Aspli (2021), Anna Andreassen (2021), Julie Darras (2021), Magnus Hasting (2021), Thea Holm (2020), Mette Hvalstad (2020), Kjersti Øvereng (2020), Øystein Gulbrandsen (2019), Annie Olafsrud (2019), Shilan Ahmadian (2018), Anja Isaksen (2018), Lisa Bentsen (2017), Katharina Garvoll (2017), Manuela Iannuzzi (2017), Sigrid Listuen (2017), Mina Solberg (2017), Ingrid Hjeltnes (2016). Biveileder for Vilde Almestrand (2021), Rebecca Barreng (2021), Sindre Abelvik (2020), Kyrre Hellevang (2019), Vilde Skram (2019), Maja Ivancevic (2018), Martina Pentrella (NTNU, 2017), Sturla Sagli (2017), Peter Aashamar (2017), Ola Andresen (2016) og Marte Sibbern (2013).
Utmerkelser
2020-23: Merittert underviser ved Universitetet i Oslo
2020: Utdanningsprisen ved Universitetet i Oslo (se forelesning)
2019: Formidlingsprisen ved UV-fakultetet, Universitetet i Oslo
2019: Top downloaded article within language & linguistics, Springer Nature. Article: Brevik, L. M. (2019). Explicit reading strategy instruction or daily use of strategies? Studying the teaching of reading comprehension through naturalistic classroom observation in English L2. Reading and Writing, 32, 2281-2310
2019: Gjesteforsker, Göteborgs Universitet, Sverige
2018: Gjesteforsker, Washington University in St Louis, USA
2018- : Common Room Member ved Kellogg College, Oxford University, UK
2014: Merittert doktorgradsstipendiat, Universitetet i Oxford, UK
Eksterne verv
2020-: Medlem av Nasjonalt fagorgan for ph.d.-utdanning for UHR-lærerutdanning
2020-23: Advisory board member, SAGE Handbook of Mixed Methods Research Designs
2020: Medlem av responsgruppen for kvalitetskriterier for læremidler i engelsk, Utdanningsdirektoratet
2019-22: Programsensor lektorprogrammene, UiB
2019: Konsulent for de fagspesifikke vurderingstekstene i LK20, Utdanningsdirektoratet
2019: Nordisk ekspert i engelsk, Rådet for Faglighed i de Gymnasiale Uddannelser, Syddansk Universitet på oppdrag fra Børne- og Undervisningsministeriet i Danmark
2018- : Editorial board member, International Journal of Multiple Research Approaches (IJMRA)
2018-20: Executive board member, Mixed Methods International Research Association (MMIRA)
2016-18: Fagekspert for en systematisk forskningsoversikt: Undervisning om lässtrategier som ett arbetssätt för att främja elevers läsförståelse, Skolforskningsinstitutet, Sverige. Se artikkel i Bedre Skole.
2015-18: Førsteamanuensis II: Prosjektet Læringsstøttende prøver i engelsk for VG1, Universitetet i Bergen. Se artikkel i Bedre Skole.
Bakgrunn
2011-15: Doktorgrad i engelsk fagdidaktikk fra UV Fakultet, UiO
2010-11: Avdelingsleder språk ved Fyrstikkalleen skole (8-13)
2000-10: Lektor ved Haugerud skole (8-10) og Kastellet skole (1-10)
2000: Hovedfag i engelsk språk og litteratur fra HF fakultetet UiO
Publikasjoner
I media
Myter om læreboka
Dataspel er ei engelskspråklig verd
17.3.2021: NRK Kulturnytt (om gamingspråk, fra 06:25)
17.3.2021: NRK Nyhetsmorgen (om gamingspråk, fra 06:10)
17.3.2021: P1 Sogn og fjordane (om språkbevissthet, fra 06:15)
22.5.2020: Dag og Tid (om den nye Språkloven)
Snakkes det bare engelsk i engelsktimer?
12.04.2020: NRK Språkteigen
06.03.2020: Forskningsnytt, UiO
06.03.2020: Forskning.no
Engelsk i Fagfornyelsen
14.02.2020: Faglig frokost: Hva er nytt i det nye engelskfaget?
Kobler forskning og utdanning i masteremnet Quality English Teaching
1.12.2020: Panel: Hvordan involvere studenter i forskning?
19.8.2020: Webinar om helhet og sammenheng i Canvas
23.6.2020: Forskerforum
20.4.2020: Aktuelt: flytter eksamen fra auditorium til zoom
10.4.2019: Forskningsnytt, UiO
09.4.2019: NOKUTpodden #13 Den om medforskning som vurderingsform
12.3.2019: Forskningsnytt, UiO
Ungdom som spiller dataspill, surfer på nettet og bruker sosiale medier leser engelsk bedre enn norsk
11.9.2019: Skolebibliotekkonferansen
28.8.2019: Yrkesfagpodden - Engelsk på yrkesfag
26.7.2019: Utdanningsnytt.no
21.3.2019: Forskning.no
21.3.2019: Forskningsnytt, UiO
15.3.2019: NRK Nyhetsmorgen (01:50:00-01:54:30)
06.3.2019: Lektorprogrammet UiO
10.2.2019: NRK Språkteigen
08.2.2019: NRK P1 Sørlandet
08.2.2019: NRK P1 Telemark
02.3.2016: Fritt Ord (paneldebatt del 1 og del 2)
25.2.2016: Barnevakten.no
06.2.2016: Science Norway
02.2.2016: Forskning.no
02.2.2016: Aftenposten Junior (papirutgave)
29.1.2016: NRK P2 Nyhetsmorgen (0:29:00-0:35:12)
29.1.2016: NRK Nyheter (09:20-11:10)
29.1.2016: NRK.no
29.1.2016: Forskningsnytt, UiO
Guttene tar igjen jentene i engelsk lesing
10.1.2017: NRK P1 Telemark
10.1.2017: NRK.no Telemark
19.12.2016: Forskningsnytt, UiO
17.12.2016: Forskning.no
10.12.2016: Aftenposten (forsideoppslag, papirutgave)
09.12.2016: Aftenposten.no
Lærerstudenters syn på høytpresterende elever
27.10.2017: NRK P2 EKKO
16.09.2016: Forskning.no
16.09.2016: Forskningsnytt, UiO
15.09.2016: Aftenposten (papirutgave)
14.09.2016: Aftenposten.no
Elever på yrkesfag ser mer nytte av engelskfaget enn andre
16.12.2015: Forskning.no
02.12.2015: Utdanningsforskning.no
02.12.2015: Forskningsnytt, UiO
30.11.2015: Aftenposten (papirutgave)
30.11.2015: Utdanningsnytt.no
29.11.2015: Aftenposten
29.11.2015: Dagens Næringsliv
29.11.2015: Bygg.no
Læreres bruk av lesestrategier - En del av den tause kunnskapen
8.7.2014: Forskningsnytt, UiO
3.7.2014: Utdanningsforskning.no
- Aashamar, Peter Nicolai; Bakken, Jonas & Brevik, Lisbeth M. (2021). Fri fra lærebokas tøyler. Om bruk av læreboka og andre tekster i norsk, engelsk og samfunnsfag på 9. og 10. trinn. Norsk pedagogisk tidsskrift. ISSN 0029-2052. 3
- Beiler, Ingrid Rodrick; Brevik, Lisbeth M. & Christiansen, Torgeir (2021). Skjermopptak som forskningsmetode i og utenfor klasserommet, I: Cecilie Pedersen Dalland & Emilia Andersson-Bakken (red.), Metoder i klasseromsforskning Forskningsdesign, datainnsamling og analyse. Universitetsforlaget. ISBN 9788215047508. Kap..
- Brevik, Lisbeth M. & Mathé, Nora Elise Hesby (2021). Mixed methods som forskningsdesign, I: Cecilie Pedersen Dalland & Emilia Andersson-Bakken (red.), Metoder i klasseromsforskning Forskningsdesign, datainnsamling og analyse. Universitetsforlaget. ISBN 9788215047508. Kap. 2.
- Brevik, Lisbeth M.; Ahmadian, Shilan & Garvoll, Katharina Køber (2020). English use outside of school: Gamers, Surfers and Social Media Users, In Lisbeth M. Brevik & Ulrikke Elisabeth Rindal (ed.), Teaching English in Norwegian classrooms: From research to practice. Universitetsforlaget. ISBN 9788215032283. Chapter 8. s 190 - 216
- Brevik, Lisbeth M.; Brantmeier, Cindy & Pearson, P David (2020). Strategic readers of English: Gradual release of responsibility, In Lisbeth M. Brevik & Ulrikke Elisabeth Rindal (ed.), Teaching English in Norwegian classrooms: From research to practice. Universitetsforlaget. ISBN 9788215032283. Chapter 6. s 137 - 160
- Brevik, Lisbeth M.; Lund, Andreas; Skarpaas, Kaja Granum & Røkenes, Fredrik Mørk (2020). Language and technology: Digital competence in English, In Lisbeth M. Brevik & Ulrikke Elisabeth Rindal (ed.), Teaching English in Norwegian classrooms: From research to practice. Universitetsforlaget. ISBN 9788215032283. Chapter 2. s 43 - 64
- Brevik, Lisbeth M. & Lyngstad, Marit Elise (2020). The role of literature in the English classroom, In Lisbeth M. Brevik & Ulrikke Elisabeth Rindal (ed.), Teaching English in Norwegian classrooms: From research to practice. Universitetsforlaget. ISBN 9788215032283. Chapter 7. s 163 - 189
- Brevik, Lisbeth M. & Rindal, Ulrikke Elisabeth (2020). Language Use in the Classroom: Balancing Target Language Exposure with the Need for Other Languages. TESOL Quarterly. ISSN 0039-8322. 54(4), s 925- 953 . doi: 10.1002/tesq.564 Fulltekst i vitenarkiv.
- Brevik, Lisbeth M.; Rindal, Ulrikke Elisabeth & Beiler, Ingrid Rodrick (2020). Language use in English lessons: Monolingual, bilingual and multilingual approaches, In Lisbeth M. Brevik & Ulrikke Elisabeth Rindal (ed.), Teaching English in Norwegian classrooms: From research to practice. Universitetsforlaget. ISBN 9788215032283. Chapter 4. s 92 - 116
- Brevik, Lisbeth M.; Skarpaas, Kaja Granum & Ramfjord Isaksen, Anja (2020). Vocational English. Building vocational orientation and relevance, In Lisbeth M. Brevik & Ulrikke Elisabeth Rindal (ed.), Teaching English in Norwegian classrooms: From research to practice. Universitetsforlaget. ISBN 9788215032283. Chapter 3. s 65 - 90
- Brevik, Lisbeth M. (2019). Explicit reading strategy instruction or daily use of strategies? Studying the teaching of reading comprehension through naturalistic classroom observation in English L2.. Reading and writing. ISSN 0922-4777. 32(9), s 2281- 3210 . doi: 10.1007/s11145-019-09951-w Fulltekst i vitenarkiv.
- Brevik, Lisbeth M. (2019). Gamers, surfers, social media users: Unpacking the role of interest in English. Journal of Computer Assisted Learning. ISSN 0266-4909. 35(5), s 595- 606 . doi: 10.1111/jcal.12362
- Brevik, Lisbeth M. (2019). PhD revisited: How teachers teach and readers read. Developing reading comprehension in English in Norwegian upper secondary school, In Ulrikke Elisabeth Rindal & Lisbeth M. Brevik (ed.), English didactics in Norway - 30 years of doctoral research. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-03074-6. Chapter 10. s 207 - 228 Fulltekst i vitenarkiv.
- Brevik, Lisbeth M.; Gudmundsdottir, Greta Björk; Lund, Andreas & Strømme Aanesland, Torunn (2019). Transformative Agency in Teacher Education: Fostering Professional Digital Competence. Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies. ISSN 0742-051X. 86 . doi: 10.1016/j.tate.2019.07.005 Fulltekst i vitenarkiv.
- Rindal, Ulrikke Elisabeth & Brevik, Lisbeth M. (2019). State-of-the-art: English didactics in Norway, In Ulrikke Elisabeth Rindal & Lisbeth M. Brevik (ed.), English didactics in Norway - 30 years of doctoral research. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-03074-6. Chapter 20. s 418 - 440 Fulltekst i vitenarkiv.
- Brevik, Lisbeth M.; Gunnulfsen, Ann Elisabeth & Renzulli, Joseph (2018). Student teachers’ practice and experience with differentiated instruction for students with higher learning potential. Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies. ISSN 0742-051X. 71, s 34- 45 . doi: 10.1016/j.tate.2017.12.003 Fulltekst i vitenarkiv. Vis sammendrag
- Brevik, Lisbeth M. & Hellekjær, Glenn Ole (2018). Outliers: Upper Secondary School Students Who Read Better in the L2 than in L1. International Journal of Educational Research. ISSN 0883-0355. 89, s 80- 91 . doi: 10.1016/j.ijer.2017.10.001 Fulltekst i vitenarkiv. Vis sammendrag
- Mahan, Karina Rose; Brevik, Lisbeth M. & Ødegaard, Marianne (2018). Characterizing CLIL teaching: new insights from a lower secondary classroom. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism. ISSN 1367-0050. s 1- 18 . doi: 10.1080/13670050.2018.1472206 Fulltekst i vitenarkiv. Vis sammendrag
- Brevik, Lisbeth M. (2017). Strategies and shoes: Can we ever have enough? Teaching and using reading comprehension strategies in general and vocational programmes. Scandinavian Journal of Educational Research. ISSN 0031-3831. 61(1), s 76- 94 . doi: https://doi.org/10.1080/00313831.2015.1075310 Vis sammendrag
- Brevik, Lisbeth M.; Blikstad-Balas, Marte & Engelien, Kirsti Lyngvær (2017). Integrating assessment for learning in the teacher education programme at the University of Oslo. Assessment in education: Principles, Policy & Practice. ISSN 0969-594X. 24(2), s 164- 184 . doi: https://doi.org/10.1080/0969594X.2016.1239611 Fulltekst i vitenarkiv.
- Brevik, Lisbeth M. (2016). The Gaming Outliers: Does out-of-school gaming improve boys’ reading skills in English as a second language?, In Eyvind Elstad (ed.), Educational Technology and Polycontextual Bridging. Sense Publishers. ISBN 978-94-6300-643-9. Chapter 3. s 39 - 61 Vis sammendrag
- Brevik, Lisbeth M.; Blikstad-Balas, Marte & Engelien, Kirsti Lyngvær (2016). Integrating assessment for learning in the teacher education programme at the University of Oslo. Assessment in education: Principles, Policy & Practice. ISSN 0969-594X. 24(2), s 164- 184 . doi: 10.1080/0969594X.2016.1239611 Vis sammendrag
- Brevik, Lisbeth M. & Davies, Chris (2016). The potential of digital tools for enabling the observation of comprehension in the classroom. Nordic Journal of Digital Literacy. ISSN 1891-943X. 10(2), s 101- 117 . doi: 10.18261/issn.1891-943x-2016-02-02 Fulltekst i vitenarkiv.
- Brevik, Lisbeth M. & Gunnulfsen, Ann Elisabeth (2016). Differensiert undervisning for høytpresterende elever med stort læringspotensial. Acta Didactica Norge. ISSN 1504-9922. 10(2), s 212- 234 . doi: 10.5617/adno.2554 Fulltekst i vitenarkiv.
- Brevik, Lisbeth M.; Olsen, Rolf Vegar & Hellekjær, Glenn Ole (2016). The Complexity of Second Language Reading: Investigating the L1-L2 Relationship. Reading in a Foreign Language. ISSN 0264-2425. 28(2), s 161- 182
- Brevik, Lisbeth M. & Rindal, Ulrikke Elisabeth (2015). Fagdidaktisk makeover. Om utviklingen av en integrert studiedesign i engelsk didaktikk i lærerutdanningen, I: Ulrikke Elisabeth Rindal; Andreas Lund & Rachel Elise Jakhelln (red.), Veier til fremragende lærerutdanning. Universitetsforlaget. ISBN 978 - 82-15 - 025. 16. s 185 - 194 Fulltekst i vitenarkiv. Vis sammendrag
- Brevik, Lisbeth M. & Rindal, Ulrikke Elisabeth (ed.) (2020). Teaching English in Norwegian classrooms: From research to practice. Universitetsforlaget. ISBN 9788215032283. 244 s.
- Rindal, Ulrikke Elisabeth & Brevik, Lisbeth M. (ed.) (2019). English didactics in Norway - 30 years of doctoral research. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-03074-6. 446 s.
- Brevik, Lisbeth M. (2021). Key note: Assessment in CLIL.
- Brevik, Lisbeth M. & Slåen, Åshild (2021, 17. mars). Om gaming og språkbevissthet. [Radio]. NRK kulturnytt.
- Mathé, Nora Elise Hesby & Brevik, Lisbeth M. (2021). Forord, I: Fortellinger om flukt. Universitetsforlaget. ISBN 9788215047614. Forord.
- Bakken, Jonas; Brevik, Lisbeth M. & Aashamar, Peter Nicolai (2020). Myter om læreboka. Utdanningsnytt.no.
- Brevik, Lisbeth M. (2020). Conference paper (peer reviewed): Emergent Multiphase Design: A Fully Integrated Approach in the Context of Language Research in Education. Vis sammendrag
- Brevik, Lisbeth M. (2020). Innlegg: Gutter, gaming og lesing.
- Brevik, Lisbeth M. (2020). Innlegg: Om å lære å lære i Fagfornyelsen.
- Brevik, Lisbeth M. (2020). Invited talk: Tensions and problematic situations when securing informed consent in and outside of school (postponed due to Covid19).
- Brevik, Lisbeth M. (2020). Invitert kommentar: Nordisk perspektiv på faglighet i engelsk (utsatt pga Covid19).
- Brevik, Lisbeth M. (2020). Utdanningsprisen 2020: Studenter som medforskere. Hvordan involvere masterstudenter i forskningsprosjekter og som medforfattere?.
- Brevik, Lisbeth M.; Doetjes, Gerke; Bakken, Jonas; Baran, Mukadder; Beiler, Ingrid Rodrick; Brkan-Musad, Altijana; Buchholtz, Nils; Hartvigsen, Kirsten Marie; Ødegaard, Marianne & Aashamar, Peter Nicolai (2020). Tospråklig opplæring på fagenes premisser. Rapport fra evalueringen av tospråklig opplæring i skolen (ETOS-prosjektet).. Fulltekst i vitenarkiv.
- Brevik, Lisbeth M.; Flognfeldt, Mona Evelyn & Beiler, Ingrid Rodrick (2020). Livsmestring, mangfold, relevans. Engelskfaget etter fagfornyelsen. Bedre Skole. ISSN 0802-183X. (1), s 46- 51
- Brevik, Lisbeth M.; Flognfeldt, Mona Evelyn; Ronæs, Mary Ann; Bech, Kristin; Ahmadian, Shilan & Holm, Thea (2020). Invitert innlegg: Faglig frokost. Hva er nytt i det nye engelskfaget? Livsmestring - Mangfold - Relevans.
- Brevik, Lisbeth M.; Holm, Thea & Christensen, Lina (2020, 23. juni). Hun lar studentene delta i forskningen: – Svært ettertraktet i arbeidslivet. [Fagblad]. Forskerforum.
- Brevik, Lisbeth M.; Larsen, Christiane Jordheim; Stang, Bendik & Wetås, Åse (2020, 22. mai). Dataspel er ei engelskspråkleg verd. Dag og Tid.
- Brevik, Lisbeth M. & Myhre, Torunn (2020, 12. april). Språkbruk i engelsktimer. [Radio]. NRK Språkteigen.
- Brevik, Lisbeth M. & Rindal, Ulrikke Elisabeth (2020). Det kan være bra å bruke flere språk i engelsktimene. www.forskning.no. Vis sammendrag
- Holm, Thea & Brevik, Lisbeth M. (2020). MA thesis: Connecting English learning in and out of school. Teacher beliefs, student perspectives and bridging activities in the English classroom.
- Hvalstad, Mette Brenno; Brevik, Lisbeth M. & Dalland, Cecilie (2020). MA thesis: Effective feedback in English lessons in Norway. A video study of feedback practices in seven lower secondary classrooms.
- Hvalstad, Mette & Brevik, Lisbeth M. (2020). Læringsfremmende tilbakemeldinger i engelsktimer. Bedre Skole. ISSN 0802-183X. (4), s 76- 81
- Larsen, Sanne; Qvortrup, Ane; Klitgård, Ida; Brevik, Lisbeth M.; Jensen, Kim Ebensgaard; Tyberg, Emil; Thom, Julie Rørdam & Grønvold, Mette (2020). Faglighed i gymnasiet. Engelsk. Delrapport 5. Gymnasiepædagogik. 5. Vis sammendrag
- Olafsrud, Annie Karoline & Brevik, Lisbeth M. (2020). Utvikling av skrivekompetanse i engelsk. Bedre Skole. ISSN 0802-183X. (3), s 86- 91
- Øvereng, Kjersti S; Brevik, Lisbeth M. & Ahmadian, Shilan (2020). MA thesis: The Gender Asymmetry Supported by the Teachers. An observational research of genders in English lessons regarding authentic text discourse in seven lower secondary schools.
- Ahmadian, Shilan; Brevik, Lisbeth M. & Sundqvist, Pia (2019). Jentene bruker engelsk til å snakke om fag - guttene bruker engelsk til alt mulig. Bedre Skole. ISSN 0802-183X. (3), s 82- 87
- Brevik, Lisbeth M. (2019). Conference paper: The Role of Interest in Developing L2 Readers as Individuals.
- Brevik, Lisbeth M. (2019). Invited talk: Gamers, Surfers and Social Media Users. The role of interest in English language learning and teaching. Vis sammendrag
- Brevik, Lisbeth M. (2019). Invitert innlegg: Engelsk i Fagfornyelsen. Språkbevissthet og identitetsutvikling i den virtuelle og virkelige verden..
- Brevik, Lisbeth M. (2019). Invitert innlegg: Fagfornyelsen – Overordnet del. Kompetansebegrepet, kjerneelementer, dybdelæring, lære å lære.
- Brevik, Lisbeth M. (2019). Invitert innlegg: Gutter, gaming og lesing.
- Brevik, Lisbeth M. (2019). Invitert innlegg: Masterstudenter som forskere.
- Brevik, Lisbeth M. (2019). Invitert innlegg: Mixed Methods i kvalifisering til førstelektor.
- Brevik, Lisbeth M. (2019, 15. mars). Ungdom som spiller dataspill, surfer på nettet og bruker sosiale medier leser engelsk bedre enn norsk.. [Radio]. NRK Nyhetsmorgen (01:50:00-01:54:30).
- Brevik, Lisbeth M.; Ahmadian, Shilan & Grydeland, Anders (2019, 28. august). Intervju: Engelsk på yrkesfag. [Internett]. Yrkesfagpodden.
- Brevik, Lisbeth M. & Garvoll, Katharina Køber (2019). Engelsk og onlinespill. Bedre Skole. ISSN 0802-183X. (2), s 67- 71
- Brevik, Lisbeth M. & Garvoll, Katharina Køber (2019). Ungdom som spiller mye dataspill, blir bedre i engelsk. Utdanningsnytt.no.
- Brevik, Lisbeth M. & Landsverk, Johanne (2019, 30. oktober). Hvordan får du tid til å forske?. [Fagblad]. Forskerforum.
- Brevik, Lisbeth M. & Myhre, Torunn (2019, 08. februar). Dataspill og engelsk. [Radio]. NRK Språkteigen.
- Brevik, Lisbeth M. & Skram, Vilde Mathilde (2019). Invitert innlegg: Varierte vurderingsformer på masteremne. Hvordan formativ of summativ vurdering kan spille sammen for å skape god læring og rettferdig vurdering. Erfaringer fra masteremnet EDID4001 English Quality Teaching..
- Brevik, Lisbeth M.; Skram, Vilde Mathilde; Kristiansen, Eirin & Bore, Inger-Lise (2019, 09. april). #13 Den om medforskning som vurderingsform. [Radio]. NOKUT-podden.
- Brevik, Lisbeth M. & Stranden, Anne Lise (2019, 21. mars). Fantasy, online-spill og Netflix gjør unge bedre i engelsk. [Internett]. Forskning.no.
- Brevik, Lisbeth M.; Tengberg, Michael & Ekstrom, Linda (2019). Disse lesestrategiene kan hjelpe elever til å forstå tekster de ellers ikke ville forstått. Utdanningsnytt.no.
- Brevik, Lisbeth M.; Tengberg, Michael & Ekstrom, Linda (2019). Lesestrategier – en kunnskapsoversikt. Bedre Skole. ISSN 0802-183X. 1, s 62- 69
- Ekstrom, Linda; Brevik, Lisbeth M.; Tengberg, Michael & Skolforskningsinstitutet, Sverige (red.) (2019). Läsförståelse och undervisning om lässtrategier. Systematisk översikt 2019:02.
- Gulbrandsen, Øystein & Brevik, Lisbeth M. (2019). MA thesis: Strategic reading and text media in L2 English classrooms.
- Olafsrud, Annie & Brevik, Lisbeth M. (2019). MA thesis: Extended writing opportunities in English. A study of opportunities, discourses and scaffolding of writing in English in lower secondary classrooms.
- Rindal, Ulrikke Elisabeth & Brevik, Lisbeth M. (2019). Introduction, In Ulrikke Elisabeth Rindal & Lisbeth M. Brevik (ed.), English didactics in Norway - 30 years of doctoral research. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-03074-6. Introduction. s 9 - 15
- Sundqvist, Pia; Brevik, Lisbeth M.; Sandlund, Erica & Rindal, Ulrikke Elisabeth (2019). Conference paper: A comparative study of language use in L2 English multilingual secondary school classrooms in Norway and Sweden. Vis sammendrag
- Aashamar, Peter Nicolai; Mathé, Nora Elise Hesby & Brevik, Lisbeth M. (2018). Diskusjon som flerfaglig demokratisk ferdighet. Bedre Skole. ISSN 0802-183X. (3), s 31- 35
- Ahmadian, Shilan; Brevik, Lisbeth M. & Sundqvist, Pia (2018). MA thesis: Girls in vocational studies: The academic voices in the classroom. A comparison of vocational girls’ use of English in and out of school.
- Brevik, Lisbeth M. (2018). Conference paper: Reading Comprehension Strategy Use and Instruction in English as a Second Language Classrooms..
- Brevik, Lisbeth M. (2018). Conference paper: The Emergent Multiphase Design: Using mixed methods research to consider the status of English in Norway..
- Brevik, Lisbeth M. (2018). Conference paper: The Mixed Methods Emergent Multiphase Design.
- Brevik, Lisbeth M. (2018). Gamers, surfers and social media users: The role of interest to prevent dropout, In Gert Larsen (ed.), The COURAGE project - Handbook 2018. EU Erasmus+. ISBN 9788798375197. Lead article. s 10 - 13
- Brevik, Lisbeth M. (2018). Invited talk: The Washington University Foreign Language Learning Colloquium Speaker Series How teachers teach and readers read: Developing reading comprehension in English in Norwegian upper secondary school. Vis sammendrag
- Brevik, Lisbeth M. (2018). Invited workshop: The Washington University Foreign Language Learning Colloquium Speaker Series presents Making implicit practices explicit: Developing reading comprehension strategy instruction in the English classroom.
- Brevik, Lisbeth M. (2018). Key note: Gamers, surfers and social media users: The role of interest to prevent dropout.
- Brevik, Lisbeth M. & Davies, Chris (2018). Open seminar Kellogg College: Digital Technologies: the Lives and Learning of Young People.
- Brevik, Lisbeth M. & Helness, Hildegunn Lahlum (2018). Engelsk VG1: Nye læringsstøttende prøver. Bedre Skole. ISSN 0802-183X. (2), s 48- 53 Vis sammendrag
- Brevik, Lisbeth M. & Helness, Hildegunn Lahlum (2018). Følg elevens utvikling på VG1 med nye læringsstøttende prøver i engelsk. Utdanningsnytt.no.
- Brevik, Lisbeth M. & Mathé, Nora Elise Hesby (2018). Diskusjon som flerfaglig demokratisk ferdighet. Bedre Skole. ISSN 0802-183X.
- Brevik, Lisbeth M. & Rindal, Ulrikke Elisabeth (2018). Conference paper: The Quality of Oral Feedback in English L2 instruction.
- Brevik, Lisbeth M. & Rindal, Ulrikke Elisabeth (2018). Conference paper: The monolingual, bilingual or multilingual English classroom?.
- Brevik, Lisbeth M. & Rindal, Ulrikke Elisabeth (2018). Conference paper: The monolingual, bilingual or multilingual English classroom?.
- Isaksen, Anja Ramfjord; Brevik, Lisbeth M. & Hellekjær, Glenn Ole (2018). MA thesis: Vocational students: Strategy use and motivation for reading in English. A quantitative study of self-reported comprehension strategy use and interest for reading.
- Ivancevic, Maja; Brevik, Lisbeth M. & Rindal, Ulrikke Elisabeth (2018). MA thesis: Vague feedback in English L2 classrooms - A study of feedback practices in seven video recorded classrooms in lower secondary school.
- Lund, Andreas; Strømme Aanesland, Torunn; Gudmundsdottir, Greta Björk & Brevik, Lisbeth M. (2018). Conference paper: Transformative Agency in Teacher Education: Fostering Professional Digital Competence.
- Skarpaas, Kaja Granum & Brevik, Lisbeth M. (2018). Engelskfaget: Relevans som forutsetning for god yrkesretting. Bedre Skole. ISSN 0802-183X. (4)
- Aashamar, Peter Nicolai; Mathé, Nora Elise Hesby & Brevik, Lisbeth M. (2017). MA thesis: Diskusjon og demokrati. En videostudie av muligheter for diskusjon om samfunnsfaglige tema.
- Bentsen, Lisa; Brevik, Lisbeth M. & Hellekjær, Glenn Ole (2017). MA thesis: To teach, or not to teach grammar? Teachers' approaches to grammar teaching in lower secondary school.
- Brevik, Lisbeth M. (2017). Conference paper: Linking Instruction and Student Achievement to Reading in English L2.
- Brevik, Lisbeth M. (2017). Conference paper: The Multiphase Design - How Mixed Methods Research Adds Value to Research Projects.
- Brevik, Lisbeth M. (2017). Invited talk: Hva vet vi om god undervisning i lesing?.
- Brevik, Lisbeth M. (2017). Invited talk: Læringsfremmende tilbakemeldinger i engelsk.
- Brevik, Lisbeth M. (2017). Invited talk: The potential of digital tools for enabling the observation of comprehension in the secondary classroom.
- Brevik, Lisbeth M. (2017). Plenumsforedrag: Med yrkesfagseleven i sentrum.
- Brevik, Lisbeth M.; Blikstad-Balas, Marte & Klette, Kirsti (2017). Conference paper: Instructional practices captured in video recorded classroom observations.
- Brevik, Lisbeth M.; Blikstad-Balas, Marte & Klette, Kirsti (2017). Conference paper: The Quality of Feedback. Instructional practices captured in video recorded classroom observations.
- Brevik, Lisbeth M. & Garvoll, Katharina Køber (2017). Plenumsforedrag: Tre myter om elever på yrkesfag. Betydningen av å se elevenes helhetlige kompetanse.
- Brevik, Lisbeth M. & Johnson, Burke (2017). Conference paper: The Multiphase Design. How Mixed Methods Research Adds Value to Research Projects.
- Brevik, Lisbeth M. & Rindal, Ulrikke Elisabeth (2017). Conference paper: The Quality of Oral Feedback in English Instruction.
- Brevik, Lisbeth M. & Rivrud, Kristin (2017, 10. januar). Guttene tar igjen jentene i engelsk lesing. [Radio].
- Brevik, Lisbeth M. & Rivrud, Kristin (2017, 10. januar). Guttene tar igjen jentene i engelsk lesing. Vis sammendrag
- Garvoll, Katharina Køber & Brevik, Lisbeth M. (2017). MA thesis: The Gamer, the Surfer and the Social Media Consumer. Vocational students' English use in and out of school.
- Hjeltnes, Ingrid; Brevik, Lisbeth M. & Klette, Kirsti (2017). Videoobservasjoner av engelskundervisning på ungdomstrinnet. Bedre Skole. ISSN 0802-183X. (1), s 70- 77
- Ianuzzi, Manuela; Brevik, Lisbeth M.; Rindal, Ulrikke Elisabeth & Beiler, Ingrid Miriam Rodrick (2017). MA thesis: What to do with pronunciation? Teachers' approaches to English pronunciation in lower secondary school.
- Idsøe, Ella Maria Cosmovici; Brevik, Lisbeth M. & Munkebye, Rune (2017, 27. oktober). Kan du være så smart at det er et problem på skolen?. [Radio]. NRK P2 - EKKO.
- Listuen, Sigrid Graedler; Brevik, Lisbeth M. & Hellekjær, Glenn Ole (2017). MA thesis: Teaching Culture in the English Classroom: A study of two lower secondary classrooms.
- Mahan, Karina Rose; Brevik, Lisbeth M. & Ødegaard, Marianne (2017). Conference paper: Characterizing the Quality of CLIL Instruction.
- Mahan, Karina Rose; Brevik, Lisbeth M. & Ødegaard, Marianne (2017). Conference paper: The Quality of CLIL Teaching.
- Pentrella, Martina Agnese; Dahl, Anne; Vulchanova, Mila Dimitrova & Brevik, Lisbeth M. (2017). MA thesis: Reading comprehension strategy use and motivation across the L1 and L2: Focusing on Norwegian poor L2 readers of English.
- Sagli, Sturla; Hellekjær, Glenn Ole & Brevik, Lisbeth M. (2017). MA thesis: Teachers' and students' perceptions of vocatoinal orientation in the English subject.
- Solberg, Mina; Brevik, Lisbeth M. & Luoto, Jennifer Maria (2017). «Færre elever i klasserommet gir ikke nødvendigvis bedre tilpasset engelskundervisning». Utdanningsnytt.no.
- Solberg, Mina; Brevik, Lisbeth M. & Luoto, Jennifer Maria (2017). MA thesis: The Differentiated English Classroom. Teachers' approaches to differentiated instruction in group lessons in lower secondary school.
- Solberg, Mina; Brevik, Lisbeth M. & Luoto, Jennifer Maria (2017). Om å differensiere engelskundervisningen. Bedre Skole. ISSN 0802-183X. (2), s 70- 75
- Brevik, Lisbeth M. (2016). Conference symposium: How can we educate future English teachers for developing reading proficiency among students in general and vocational studies?. Vis sammendrag
- Brevik, Lisbeth M. (2016). Conference symposium: Integrating assessment for learning in the teacher education programme at the University of Oslo.
- Brevik, Lisbeth M. (2016). Invited talk: Hva kjennetegner kvalitet i engelskundervisningen? Koding av video-observerte engelsktimer ved norske ungdomsskoler (9. trinn).
- Brevik, Lisbeth M. (2016). Invited talk: Online gaming and English skills in Norway.
- Brevik, Lisbeth M. (2016). Key Note: Strategies and shoes – Can we ever have enough? Teaching and using reading comprehension strategies.
- Brevik, Lisbeth M. (2016). «Tre myter om engelsk på yrkesfag bør nyanseres». Utdanningsnytt.no.
- Brevik, Lisbeth M. (2016). Tre myter om engelsk på yrkesfag. Betydningen av å se elevenes helhetlige kompetanse. Bedre Skole. ISSN 0802-183X. (2), s 82- 88 Vis sammendrag
- Brevik, Lisbeth M.; Blikstad-Balas, Marte & Engelien, Kirsti Lyngvær (2016). Conference paper: Integrating assessment for learning in the teacher education programme at the University of Oslo.
- Brevik, Lisbeth M.; Blikstad-Balas, Marte & Engelien, Kirsti Lyngvær (2016). Conference symposium: Integrating assessment for learning in the teacher education programme at the University of Oslo..
- Brevik, Lisbeth M. & Fosse, Britt Oda (2016). Lærerutdanning i det 21. århundre : tradisjoner, utfordringer og endringer. Acta Didactica Norge. ISSN 1504-9922. 10(2), s 1- 10
- Brevik, Lisbeth M. & Ingebrigtsen, Tom (2016, 29. januar). Medieoppslag: Dataspillere blir gode i engelsk. [TV]. NRK Nyheter (tid 09:20-11:10).
- Brevik, Lisbeth M. & Ingebrigtsen, Tom (2016, 29. januar). Medieoppslag: Dataspillere blir gode i engelsk. [Radio]. P2 Nyhetsmorgen (tid 0:29:00-0:35:12).
- Brevik, Lisbeth M.; Klette, Kirsti & Blikstad-Balas, Marte (2016). Conference paper: The Quality of Feedback: Instructional practices captured in video recorded classroom observations. Vis sammendrag
- Brevik, Lisbeth M.; Klette, Kirsti & Blikstad-Balas, Marte (2016). Conference paper: The Quality of Feedback: Instructional practices captured in video recorded classroom observations..
- Brevik, Lisbeth M. & Mahan, Karina Rose (2016). Conference paper: Linking instruction and student achievement to reading in English as a second language.
- Brevik, Lisbeth M. & Mellingsæter, Hanne (2016, 10. desember). Medieoppslag: Jenter gjør det bedre enn gutter. Men når 16-åringene leser på engelsk, er det nesten ingen forskjell.. Aftenposten.
- Brevik, Lisbeth M. & Mellingsæter, Hanne (2016, 15. september). Medieoppslag: Siri (10) er en av rundt 90.000 elever Røe Isaksen mener det har vært litt «farlig» å snakke om. Aftenposten.
- Brevik, Lisbeth M. & Skarpaas, Kaja Granum (2016). Digitale ferdigheter i engelsk: Forskning og praksiseksempler fra seks klasserom. Bedre Skole. ISSN 0802-183X. (3), s 64- 69
- Brevik, Lisbeth M. & Stranden, Anne Lise (2016, 06. februar). Gamers gain points in English. [Internett]. Science Norway.
- Brevik, Lisbeth M. & Stranden, Anne Lise (2016, 02. februar). Medieoppslag: Gamere blir gode i engelsk. [Internett]. Forskning.no.
- Brevik, Lisbeth M. & Tom, Ingebrigtsen (2016, 29. januar). Medieoppslag: Dataspilling gjør unge bedre i engelsk. [Internett]. NRK.no.
- Hjeltnes, Ingrid & Brevik, Lisbeth M. (2016). MA thesis: Quality teaching in text-based instruction. How can quality instruction be identified in a Year 9 English classroom, when the students are working with text?.
- Hjeltnes, Ingrid; Brevik, Lisbeth M. & Rindal, Ulrikke Elisabeth (2016). MA thesis: Quality teaching in text-based instruction: How can quality instruction be identified in a Year 9 English classroom, when the students are working with text?.
- Brevik, Lisbeth M. (2015). Conference paper: Reading English in upper secondary school: Teachers’ and students’ use of reading comprehension strategies in general and vocational programmes. Vis sammendrag
- Brevik, Lisbeth M. (2015). How teachers teach and readers read. Developing reading comprehension in English in Norwegian upper secondary school. Doktoravhandlinger forsvart ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo. 221. Fulltekst i vitenarkiv. Vis sammendrag
- Brevik, Lisbeth M. (2015). Key Note: What research on classoom practice can tell us about endangered learners.
- Brevik, Lisbeth M. & Gunnulfsen, Ann Elisabeth (2015). Conference paper: Gifted and talented pupils: How student teachers characterise them. Vis sammendrag
- Brevik, Lisbeth M.; Rødal, Aina & Nielsen, Sandra Rebekka (2015, 16. desember). Medieoppslag: Elever på yrkesfag ser mer nytte av engelskfaget enn andre. [Internett]. Forskning.no.