Aktuelle forskningssaker fra 2013

Publisert 4. nov. 2013 12:23

Mennesker med utviklingshemning har drømmer som alle oss andre. Nå har to masterstudenter undersøkt hva de drømmer om.

Publisert 21. mars 2013 08:32

Det som skjer i møtet mellom PP-rådgiver og rådsøkende lærere og førskolelærere kan brukes til å gi bedre hjelp til barn og unge med særskilte behov.

Publisert 6. mars 2013 10:03

I en ny studie av selvskading er blogger tatt i bruk som kilde. Studien viser at bloggingen blant annet fungerer som et utløp for vonde følelser.

Publisert 27. feb. 2013 07:24

De flinkeste fireåringene kan tre ganger så mange ord som de svakeste. Og forskjellene endres ikke når barna blir større. – Barn med svake språkferdigheter  tar ikke igjen manglende kunnskap på egen hånd, sier forsker Monica Melby-Lervåg.

Publisert 7. feb. 2013 08:21

Tusener av barn og unge i Uganda sliter med traumer etter mange års krig. De er fratatt både barndom og muligheter til å gå på skole. En ny undersøkelse gir likevel håp om at mange av dem kan lykkes med å fullføre grunnleggende skolegang.