Publisert 19. apr. 2018 15:36

Forskning viser hva som må til for at spesialundervisningen skal fungere. Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo inviterer praksisfeltet og politikere til en tiltakskonferanse.

Publisert 21. mars 2018 07:16

I anledning Verdsdagen for Down syndrom 21. mars: Professor Kari-Anne Bottegaard Næss ved Institutt for spesialpedagogikk retter fokus mot korleis læraren kan skape engasjement og motivere til nysgjerrighet og utforsking hos barn med Down syndrom.

Publisert 6. mars 2018 07:27

6. mars er det Den europeiske logopediens dag – tema Alternativ og Supplerende Kommunikasjon (ASK).

– Det å lære barn som helt eller delvis mangler et funksjonelt talespråk å kommunisere «Vil du leke med meg?» er like viktig som å lære dem å kommunisere at de er tørste, sier logoped og professor Kari-Anne Bottegaard Næss, ved Institutt for spesialpedagogikk.

Publisert 6. mars 2018 07:26

Nyere rehabiliteringsmetode for personer med afasi (språkvansker etter en ervervet skade i hjernen) tvinger hjernen til å ta i bruk de funksjonene som er rammet av skaden. – Ved å benytte seg av potensialet som ligger hjernens egen reparasjonsprosess, hjelper vi hjernen til å unngå å benytte seg av kompenserende strategier, sier forsker.

Publisert 6. mars 2018 07:25

Et pågående forskningsprosjekt ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO, evaluerer effekten av å arbeide med to forskningsbaserte apper som trener grunnleggende ferdigheter på 2. trinn.

Publisert 1. mars 2018 12:32

– Lærerne som skal vurdere og tilrettelegge for barns læring og utvikling i lesing og sosiale ferdigheter har i stor grad basert seg på kartleggingsinstrumenter uten dokumentasjon av hvilken kvalitet de har, sier stipendiat Anne Arnesen ved Institutt for spesialpedagogikk. Dette har foregått i årevis uten at noen nødvendigvis har tenkt over det.