English version of this page

International Computer and Information Literacy Study (ICILS)

International Computer and Information Literacy Study (ICILS) er en internasjonal komparativ studie som kartlegger elevers digitale kompetanse og algoritmisk tenkning.

Tre ungdommer som trykker på tastaturet til samme laptop (Illustrasjonsfoto: John Schnobrich påUnsplash).

Hvordan er norske elevers kunnskaper og ferdigheter knyttet til bruk av digital teknologi? Det er et av flere sentrale spørsmål for ICILS-undersøkelsen (Illustrasjonsfoto: John Schnobrich på Unsplash).

Studien innhenter data som gjør det mulig å kartlegge hvordan elevers kunnskaper og IKT ferdigheter er knyttet til bruk av digital teknologi, og hvilke faktorer som kan bidra til å bedre elevenes digitale ferdigheter.

Aktuelt fra prosjektet

Om ICILS

ICILS-studien gir kunnskap om elevenes digitale kompetanse. Slik bidrar den også til vår forståelse av hvordan digital teknologi brukes i skolen, og dennes innvirkning på undervisningsmetoder med tanke på utvikling av digital kompetanse.

ICILS gjennomføres hvert femte år og har vært gjennomført internasjonalt i 2013, 2018 og i 2023. Norge deltok i den første runden i 2013 og i den tredje runden våren 2023.

Nytt i 2023

ICILS 2023 vil inneholde flere aspekter knyttet til digital dømmekraft og fortsette å samle og analysere data for å gi en bedre forståelse av elevers digitale kompetanse samt deres informasjonshåndtering, kommunikasjon og algoritmisk tenkning i den digitale konteksten.

Hva blir målt?

ICILS innhenter data som gjør det mulig å kartlegge hvordan elevers kunnskaper og IKT ferdigheter er knyttet til bruk av digital teknologi, og hvilke faktorer som kan bidra til å bedre elevenes digitale ferdigheter.

ICILS gir oss mulighet til å:

  • Undersøke hvordan ungdommer er forberedt på studier, arbeid og deltakelse i en digital verden.
  • Undersøke bruken av digital teknologi i skolene, spesielt hvordan skolene bruker teknologien til å utvikle elevenes grunnleggende ferdigheter.
  • Generere internasjonalt sammenlignbare indikatorer på elevenes databruk, digitale ferdigheter og algoritmisk tenkning.
  • Vurdere og ta tak i vedvarende og nye utfordringer knyttet til unges utvikling av digitale ferdigheter i det 21. århundre.

Hva blir undersøkt?

I 2013 undersøkte ICILS digitale ferdigheter, som er en av fem grunnleggende ferdigheter i norsk skole. Digitale ferdigheter undersøkes med vekt på elevers evne til å utforske, skape og kommunisere ved hjelp av digitale verktøy på skolen, hjemme og i samfunnet. I rammeverket for ICILS deles digitale ferdigheter inn i to hovedområder:

  • Innhente og håndtere informasjon
  • Produsere og utveksle informasjon

Den nye dimensjonen algoritmisk tenkning ble lagt til ICILS-rammeverket i 2018. Algoritmisk tenkning fokuserer på å utvikle et tankemønster som brukes når man programmerer en datamaskin eller utvikler et program for en digital enhet. Denne dimensjonen i ICILS vurderes i to aspekter:

  • Konseptualisere problemer
  • Operasjonalisere løsninger 

Målgruppe og gjennomføring

  • Internasjonalt er målgruppen for undersøkelsen elever på 8. trinn. I Norge deltar imidlertid elever på 9. trinn. Dette skyldes at norske elever er omtrent ett år yngre enn elever på samme klassetrinn i mange av de andre deltakerlandene.
  • Et tilfeldig utvalg på 160 skoler med 9. trinn fra alle landets skoler blir trukket ut til å delta i hovedundersøkelsen. I steg to trekkes det ut én eller to klasser fra disse skolene. I 2023 er det ca. 4500 elever som deltar fordelt på 160 skoler i Norge. Utvalget er representativ for alle elever på 9. trinn.
  • Elevene gjenomfører en faglig prøve som er i to deler (digital kompetanse og algoritmisk tenkning) og besvarer et spørreskjema. Prøven blir gjennomført i en interaktiv prøveplattform.
  • I tillegg skal lærere på 9. trinn, rektor og IKT-ansvarlig på skolen besvare hvert sitt elektroniske spørreskjema som tar ca. 15 til 20 minutter.

Deltakende land

Til sammen er det 34 land som deltar i ICILS 2023.

Av de nordiske landene deltar Norge, Sverige, Danmark og Finland.

Østerrike, Aserbajdsjan, Belgia, Bosnia-Hercegovina, Chile, Taipei, Kroatia, Kypros, Tsjekkia, Frankrike, Tyskland, Hellas, Ungarn, Italia, Kasakhstan, Kosovo, Latvia, Luxembourg, Malta, Nederland, Oman, Portugal, Sør-Korea, Romania, Serbia, Slovakia, Slovenia, Spania, USA og Uruguay.

Sentrale hovedfunn fra ICILS 2013

  • Norske elever presterer godt over det internasjonale gjennomsnittet på den digitale prøven, og Norge befinner seg blant de høyt presterende landene i undersøkelsen.
  • Høy sosioøkonomiske hjemmebakgrunn har positiv betydning for elevenes prestasjoner på den digitale prøven.
  • Norske elever rapporterer om mest IKT-erfaring hjemmefra.
  • Norske lærere er positive til bruk av IKT, men de rapporterer om beskjeden bruk av IKT i fag.
  • Skolenes IKT-ansvarlige rapporterer at manglende digital kompetanse blant lærere er den største hindringen for bruk av IKT i undervisningen. 
  • Du kan lese mer i Norsk hovedrapport fra ICILS 2013: Hatlevik, O. E. & Throndsen, I. (red.) Læring av IKT. Elevenes digitale ferdigheter og bruk av IKT i ICILS 2013. Universitetsforlaget. (PDF)

Organisering

ICILS-undersøkelsen er gjennomført i regi av organisasjonen IEA (International Association for the Evaluation of Educational Achievement) som har koordineringsansvar og det faglige ansvaret for studien internasjonalt. Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Enhet for kvantitative utdanningsanalyser (EKVA) har ansvaret for gjennomføringen av undersøkelsen i Norge på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet.

Les mer om IEA og ICILS på ICILS-studiens internasjonale sider (iea.nl)

Se også

Publisert 28. mars 2011 10:11 - Sist endret 1. sep. 2023 09:42

Kontakt

Anubha Rohatgi