Et globalt utdanningsnettverk har tildelt årets doktorgradspris til postdoktor Chanwoong Baek ved Institutt for pedagogikk.
Aktuelle saker - Side 2
– Det er veldig hyggelig med en slik anerkjennelse. Min forskning har imidlertid ikke vært noe enmannsforetak, forteller Ivar Bråten, som er første nordiske utdanningsforsker i AERAs Fellows-familie.
Mange lærere, skoleledere og lærerutdannere har etterlyst endringer av eksamensformene. Ellers er det ikke mulig å gjennomføre fagfornyelsen, mener de. Vil våren 2022 gi skolene en gylden mulighet til å teste ut nye vurderingsformer?
– De familiene som følges opp av etablerte fagmiljøer eller maser mye, får bedre hjelp enn de andre. Slik skal det ikke være, sier professor Stein Erik Ulvund.
Det IPED baserte nettstedet EduFutures kikker dypt inn i pedagogikkens krystallkule. Konsekvensene av Covid 19 på de unges utdanning har aktualisert behovet for gode fremtidsrefleksjoner ytterligere. Det har også UNESCO merket seg.
Professor og faglig studieleder ved Institutt for pedagogikk, Line Wittek har blitt utnevnt som medlem i Den nasjonale forskningsetiske komité for samfunnsfag og humaniora (NESH) 2022 – 2025.
Gjennom undervisning ble Maren Omland interessert i samtalene mellom elever og hvordan læreren kan legge til rette for at disse samtalene blir lærerike. Det ble det doktorgradsavhandling av.
Opplæringsbehovet i samfunnet øker, og det er organisasjonene med en genuin forståelse for læring som vil komme best ut.
Det utdanningsvitenskapelige fakultet har sin Helga Eng forelesning. NTNU har Telhaug forelesningen.
Professor Peter Maassen ved Institutt for pedagogikk er invitert til å lede ekspertpanelet som skal evaluere det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Pretoria, Sør-Afrika.
Klassekampen melder om at 32 lærere ved Knarvik videregående skole har sendt brev til Vestland fylkeskommune med bønn om fysiske læremidler. Skolen deres er nemlig i ferd med å bli heldigital.
Professor Ola Erstad ved institutt for pedagogikk har vært hovedforeleser på den store EARLI konferansen 2021. Konferansen samler store deler av utdanningseuropa.
En tidligere jobb som studierådgiver vekket interessen min for forskning på alle de komplekse og ofte uforståelige strukturene og prosessene som utgjør universiteter og høyere utdanningssystemer.
Etter lang tid med mye planlegging, har Universitetsstyret ved Universitetet i Oslo (det øverste organet ved universitetet) godkjent opprettelsen av masterprogrammet «Master in Education» ved Institutt for pedagogikk. Det første kullet starter allerede høsten 2022.
"Bærekraftig utvikling" er ett av tre tverrfaglige temaer som skolen er forpliktet til å legge vekt på. Forskergruppa Humaniorastudier i pedagogikk er IPED og UV fakultetets representant i forskernettverket.
Gir digital teknologi i skolen mer effektiv læring? Hva er de gode modellene for digital læring i skolen? Og hvordan fungerer spill i undervisningen?
Tidligere dekan ved Det utdanningsvitenskapelige fakultetet og professor ved Institutt for pedagogikk, Sten Ludvigsen, er utnevnt til ISLS Fellow.
En fersk undersøkelse fra IPED viser at både studenter og arbeidsgivere er godt fornøyde med utplasseringstilbudet de får fra instituttet.
Forskere har i over ti år samarbeidet med lærere og elever for å utvikle den digitale mikrobloggtjenesten Samtavla. Gratistjenesten hjelper elever og lærere med å få til enda bedre samtaler i klasserommet.
To professorer ved Institutt for pedagogikk, Bjørn Stensaker og Ivar Bråten, har funnet veien til lista over verdens 2% mest siterte forskere uansett fagfelt. Dette ifølge en fersk studie fra Stanford University i USA.
Dette er pedagogenes tiår, sier Lasse Hamre, direktør for forretningsutvikling i Task. Bedrifter og arbeidsplasser må til stadig tenke på utvikling, og for å henge med i endringene trenger de en pedagog!
I nyeste nummer av Universitas forteller sentrale fagpersoner om hvordan de opplever overgangen fra fysisk til digital undervisning. En av dem er vår egen Kirsten Sivesind, som også har forsket litt på det nye.
Beregninger på datamaskinen er blitt helt nødvendig for å drive vitenskapen videre. Nå skal elevene i grunnskolen og på videregående lære seg det samme.
Litt enkel magi fra det digitale læringsverktøyet Samtavla har gitt norske lærere og elever et fint utgangspunkt for enda bedre klasseromssamtaler.
Kunnskapsbidrag som er enestående i sitt slag i Norden, merker vi oss. IPED professor Kamil Øzerk forteller her om arbeidet med den toneangivende håndboka «Autisme og pedagogikk», og hva som vekket interessen hans for autisme.