
Elevenes bruk av bærbare PCer på skolen fører til at mye av det som leses og skrives i timene har lite med skole å gjøre. Det viser ny forskning fra Universitetet i Oslo.
Elevenes bruk av bærbare PCer på skolen fører til at mye av det som leses og skrives i timene har lite med skole å gjøre. Det viser ny forskning fra Universitetet i Oslo.
Elevenes bakgrunn betyr mindre for skoleresultatene deres i 2012 enn i 2003. I tillegg viser årets PISA-resultater at forskjellene mellom majoritets- og minoritetselevene holder seg stabilt lave i internasjonal sammenheng.
Både elever og rektorer rapporterer om bedre læringsmiljø i norsk skole. Det viser den nye PISA-rapporten. Forholdet mellom lærer og elev er også blitt bedre siden forrige undersøkelse i 2009.
Årets PISA-resultater i lesing og naturfag er på nivå med forrige kartlegging i 2009. I matematikk går resultatene noe ned. Norge opplever imidlertid ikke samme dramatiske negative utvikling som både Sverige og Finland. Og det har blitt mindre bråk og uro i norsk skole.
Analyser av den internasjonale matematikk- og naturfagsstudien TIMSS 2011, viser at økende forventninger til læring og skoleprestasjoner har bidratt til bedre skoleresultater på ungdomstrinnet.
Hva er god undervisning? Hvilke metoder for god ledelse praktiseres i klasserommet? Hvordan lærer elever? Hvordan fungerer skolen som organisasjon? Dette er sentrale elementer i læreryrket som ILS ønsker at studentene på praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) skal få erfaring med tidlig i sin lærerutdanning.
Dårlig kommunikasjon mellom skoleledere og lærere fører til at de nasjonale prøvene ikke bidrar til bedre undervisning, men bare ender opp som statistikk.
Denne høsten begynte en svært språkrik studentgruppe i fremmedspråkdidaktikk på PPU (praktisk-pedagogisk utdanning). De rundt 40 studentene vil til sammen opparbeide seg undervisningskompetanse i 7 språk: fransk, spansk, tysk, russisk, kinesisk, italiensk og japansk.
Instituttet har hatt en jevn og fin gjennomstrømning av PhD kandidater, men så mange som tre disputaser på en måned, det har vi aldri hatt før!
Utdanningsdirektoratet har bedt ILS om å ta ansvaret for gjennomføringen av den norske delen av TIMSS 2015.
Halvparten av norske skoleledere ønsker å dele elevene etter faglig nivå i enkelte fag, men få gjør det. Det viser ny forskning fra Utdanningsvitenskapelig fakultet ved Universitetet i Oslo.
Forskingssamarbeid mellom Institutt for lærerutdanning og skoleforskning og Instituto Superior Josè Enrique Varona, Cuba
Jorunn Møller er tildelt prisen "Highly commended Award Winner" 2012
«I morgen er det 17. mai
Vi er så glade fordi vi bor i et fritt land.
Her har alle lov til å si det de mener».
Tarik 4. kl.
Vice President i to år og deretter president
Kva får elevane til når dei skriv tekstar, og kva strever dei med eller ikkje får til? Kva er det gode tekstar har, men som middels gode manglar? Kva er i så fall dette gode i dei gode tekstane?
Institutt for lærerutdanning og skoleforskning har fått i oppdrag av Utdanningsdirektoratet å utvikle nye kartleggingsprøver i regning for småskolens 1., 2. og 3. trinn.
Pisa og Timss har i mange rapportar vist at norske elevar ikkje er spesielt flinke i matematikk samanlikna med elevar i andre land.
Den negative trenden i norske elevers prestasjoner har snudd. I TIMSS (4. trinn og 8. trinn) fra 2003 og i PISA (10. trinn) fra 2006 har det vært bedring i prestasjonene i både matematikk og naturfag.
Ingen magisk snarvei til matematikkforståelse, sier matematikeren Helmer Aslaksen
Nye forskningsresultater fra ICCS-studien (International Civic and Citizenship Study) ble lagt fram et nordisk demokratiseminar i Oslo i oktober. Denne gang var fokuset likheter og forskjeller mellom Danmark Finland, Norge og Sverige – særlig med tanke på nytte for lærerutdanningen. Fra Norge og ILS ble resultater fra områdene resonnementsferdigheter og engasjement presentert og problematisert.
Engelsk er nødvendig, men ikke tilstrekkelig. Skal arbeidsslivet konkurrere mot utenlandske bedrifter trenger arbeidsgiverene flere med brede språkkunnskaper. Likevel er krav til fremmedspråk nærmest fraværende i stillingsannonser.
Marte Blikstad-Balas stiller spørsmål ved hva PC egentlig brukes til i undervisning i en ny artikkel i Nordic Journal of Digital Literacy.
17. mai er grunnlovsdagen som samler unge og gamle om demokratiet Norge. Nå forskes det på elevene som talerør for Grunnloven.
Resultatene fra TEDS-M 2008 viser nedslående resultater om fagkunnskapene til matematikklærerstudenter i Norge. Universitetet jobber aktivt med å utvikle sine studier for å møte utfordringene som studien påpeker.