English version of this page

Disputaser

Oversikt over kommende og avlagte doktordisputaser ved instituttet. Oversikten oppdateres løpende. 

Kommende

Foto av Ida Cheyenne Martinez Lunde.
Tid og sted: 2. des. 2022 11:00, Auditorium 3, Helga Engs hus

Master Ida Cheyenne Martinez Lunde ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning vil forsvare sin avhandling "Digitization in School Leadership and Educational Governance - Examples from Policy and Practice." for graden Philosophiae Doctor (ph.d.).

Foto av Roar Bakken Stovner.
Tid og sted: 9. des. 2022 12:00, Auditorium 3, Helga Engs hus

Master Roar Bakken Stovner ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning vil forsvare sin avhandling "The Feedback Teachers Provide in Mathematics Lessons and How They Provide It - Feedback Practices in Norwegian Lower Secondary Mathematics Classrooms." for graden Philosophiae Doctor (ph.d.).

Tidligere

Bildet kan inneholde: panne, kinn, leppe, munn, øyevipper.
Tid og sted: 25. mars 2022 12:00, Aud 3, Helga Engs Hus

Master Eivind Larsen ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning vil forsvare sin avhandling "Leading Education for Democracy in an Age of Accountability." for graden Philosophiae doctor.

Tid og sted: 14. jan. 2022 14:00, Zoom

Master Thomas Arnesen ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning vil forsvare sin avhandling "A mixed-methods exploration of off-task use of educational technology in class: An affordance based analysis of two quantitative studies and one qualitative study." for graden Philisophiae Doctor.

Bildet kan inneholde: klær, panne, nese, kinn, leppe.
Tid og sted: 4. juni 2021 12:15, Zoom

Master Line Ingulfsen ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning vil forsvare sin avhandling "Doing representations: Exploring teachers’ and students’ collaborative sensemaking with visual representations" for graden PhD.

Bildet kan inneholde: hode, leppe, øyenbryn, øye, smil.
Tid og sted: 31. mai 2021 12:15, Zoom

Master Camilla Gudmundsdatter Magnusson ved Instiutt for lærerutdanning og skoleforskning vil forsvare sin avhandling "Lesedidaktiske praksiser i norskfaget på ungdomstrinnet. Læreres lesestrategiundervisning og tekstavhengige spørsmål – og elevers metakognitive kunnskap om egen lesing." for graden PhD.

Bildet kan inneholde: briller, panne, nese, briller, smil.
Tid og sted: 28. mai 2021 13:00, Zoom

Master Michel Alexandre Cabot ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning vil forsvare sin avhandling "Meaningful Grammar Feedback in English Writing Teacher Education" for graden PhD.

Bildet kan inneholde: klær, nese, hår, kinn, smil.
Tid og sted: 16. apr. 2021 14:00, Zoom

MA Ingrid Miriam Rodrick Beiler ved Instiutt for lærerutdanning og skoleforskning vil forsvare sin avhandling Multilingualism as a Resource in English Writing Instruction - Opportunities and Obstacles in Five Linguistically Diverse Classrooms in Norway for graden Philosophiae doctor.

Bildet kan inneholde: person, hår, smil, øyenbryn, øye.
Tid og sted: 15. apr. 2021 14:00, Zoom

Master Jennifer Maria Luoto ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning vil forsvare sin avhandling Exploring, understanding, and problematizing patterns of instructional quality: A study of instructional quality in Finnish–Swedish and Norwegian lower secondary mathematics classrooms for graden Philosophiae doctor

Tid og sted: 25. mars 2021 12:00, Zoom

Master Mari Sjøberg ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning vil forsvare sin avhandling Teaching and learning through scientific practices in the laboratory in biology education. Exploring modelling through representation construction as scientific practice for graden philosophiae doctor.

Ole Andreas Kvamme
Tid og sted: 30. apr. 2020 12:15, Zoom

Cand.theol. Ole Andreas Kvamme ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. med tittelen:

"Recontextualizing Environmental Ethical Values in a Globalized World: Studies in Moral Education".

Nani Teig
Tid og sted: 6. des. 2019 12:15, Auditorium 3, Helga Engs hus, Blindern

Master Nani Teig ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. med tittelen:

Scientific inquiry in TIMSS and PISA 2015. Inquiry as an instructional approach and the assessment of inquiry as an instructional outcome in science.

Tid og sted: 4. apr. 2019 12:15, Auditorium 2, Helga Engs hus, Blindern

Master Nora Elise Hesby Mathé vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. med tittelen:

Democracy and politics in upper secondary social studies. Students’ perceptions of democracy, politics, and citizenship preparation.

Andeas Pettersen
Tid og sted: 18. mars 2019 12:15, Auditorium 2, Helga Engs hus, Blindern

Master Andreas Pettersen vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. med tittelen:

Towards competency-oriented mathematics education. An investigation of task demands and teachers’ knowledge of task demands from a competency perspective.

Tid og sted: 19. feb. 2019 12:15, Auditorium 2, Helga Engs hus, Blindern

Master Drita Saliu-Abdulahi vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. med tittelen:

Teacher and Student Perceptions of Current Feedback Practices in English Writing Instruction.

Tid og sted: 5. feb. 2019 12:15, Auditorium 2, Helga Engs hus, Blindern

Master Tonje Stenseth vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. med tittelen:

How and what students read: A study of evaluation and document selection processes in task-oriented reading.

Tid og sted: 12. juni 2018 12:15, Auditorium 3, Helga Engs hus, Blindern

Cand.paed.spec. Randi Myklebust ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning vil forsvare sin avhandling for graden ph.d.:

Muntlighet i det flerspråklige klasserommet. En studie av elevers samtaler på norsk i fem gruppearbeid på sjuende klassetrinn.

Tid og sted: 11. juni 2018 12:15, Auditorium 3, Helga Engs hus, Blindern

Master Ann Elisabeth Gunnulfsen ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning vil forsvare sin avhandling for graden ph.d.:

Micro Policy Making in Schools. Use of National Test Results in a Norwegian Context.

Tid og sted: 30. mai 2018 12:15, Auditorium 2, Helga Engs hus, Blindern

Cand.philol. Harald Eriksen ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning vil forsvare sin avhandling for graden ph.d.:

Læringsfremmende vurderingspraksis – med blikk på norskfaget i to skoler.

Tid og sted: 16. feb. 2018 12:15, Auditorium 3, Helga Engs hus, Blindern

Master Selina Thomas Mkimbili ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, vil forsvare sin avhandling for graden ph.d.:

Learner-Centred Science Teaching in Community Secondary Schools in Tanzania.

Tid og sted: 15. feb. 2018 12:15, Auditorium 1, Helga Engs hus, Blindern

Cand.polit. Katrine Nesje ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning vil forsvare sin avhandling for graden ph.d.:

Motivation and professional identity in a context of multiple career choices.

Tid og sted: 19. jan. 2018 12:15, Auditorium 3, Helga Engs hus, Blindern

Cand.philol. Anne Kristine Øgreid vil forsvare sin avhandling for graden ph.d.

fredag 19. januar 2018

Avhandlingens tittel er:

Skriftlig argumentasjon i fagspesifikke skrivekontekster på ungdomstrinnet.

Tid og sted: 20. des. 2017 12:15, Auditorium 3, Helga Engs hus, Blindern

Cand.paed. Rolf K. Baltzersen vil forsvare sin avhandling for graden ph.d.

Onsdag 20. desember 2017

Avhandlingens tittel er:

Collective knowledge advancement as a pedagogical practice in teacher education. An explorative case study of student group work with wiki assignments in the interplay between an offline and a global online setting.

Tid og sted: 18. des. 2017 12:15, Auditorium 3, Helga Engs hus, Blindern

Master Tove S. Frønes vil forsvare sin avhandling for graden ph.d.

Mandag 18. desember 2017

Avhandlingens tittel er:

Å lese og navigere på nettet. En studie av elevers navigasjonsstrategier.

Tid og sted: 18. sep. 2017 12:15, Auditorium 2, Helga Engs hus, Blindern

Cand.polit. Inga Staal Jenset vil forsvare sin avhandling for graden ph.d.

Mandag 18. september 2017

Avhandlingens tittel er:

Practice-Based Teacher Education Coursework: An Examination of the Extent and Characteristics of How Teacher Education Coursework Is Grounded in Practice Across Six Teacher Education Programs in Finland, Norway and California, US.