Aktuelle saker - Side 8

Publisert 27. mai 2016 17:46

Ved Institutt for pedagogikk utvikles det ny kunnskap om skole og undervisning på alle nivåer. 

Publisert 24. mai 2016 07:46

Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo lyser ut såkornmidler for å fremme FoU-samarbeid mellom universitetet og universitetsskolene. Midlene skal bidra til å støtte opp om Universitetsskoleprosjektet og ProTeds utviklingsområder.

Publisert 4. mai 2016 15:40

Eli Lejonberg og Eyvind Elstad ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS) tildeles sammen med kollega Knut-Andreas Christophersen ved Institutt for statsvitenskap prisen Outstanding Paper 2016 for deres artikkel om veiledere for begynnende lærere.

Publisert 28. apr. 2016 10:16

Nylig arrangerte Universitetsskoleprosjektet ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS) i samarbeid med Religionslærerforeningen et seminar med den britiske religionspedagogen Robert Jackson. Temaet for seminaret var Signposts, en veileder for religions- og livssynsundervisningen i Europa.

Publisert 27. apr. 2016 11:32

Et program med innlegg fra flere av bidragsyterne ble presentert da Acta Didactica Norge lanserte sitt temanummer "Lærerutdanning i det 21. århundre: tradisjoner, utfordringer, endringer". Utgaven belyser norsk lærerutdanning i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv.

Publisert 26. apr. 2016 22:35

Fredag 22. april 2016 ble en historisk dag for Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo. Selv om Institutt for lærerutdanning og skoleforskning har gjennomført digital eksamen på praktisk-pedagogisk utdanning, for flere hundre studenter, siden 2012, var dette dagen vi hadde ventet på. Fakultetet skulle ha ansvaret for å arrangere og overvåke gjennomføringen av skoleeksamen på eksamensløsningen Inspera.

Både Lektorprogrammet og praktisk-pedagogisk utdanning har svært gode søkertall ved årets opptak. Foto: Shane Colvin/ UV
Publisert 19. apr. 2016 15:19

Ifølge årets søkertall fra Samordna opptak har UiO nå den mest populære lærerutdanningen på universitetsnivå. Lektor-programmet har hele 2,3 førstevalgssøkere per studieplass, og praktisk-pedagogisk utdanning setter ny søkerrekord i det lokale opptaket ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning.

Publisert 19. apr. 2016 12:52

Årets søkertall er klare fra Samordna opptak. Universitetet i Oslo (UiO) har i 2016 den mest attraktive 5-årige lærerutdanningen blant universitetene i Norge med hele 2,3 førstevalgssøkere per studieplass sammenlignet med 1,9 i 2015.

Publisert 15. apr. 2016 17:21

"Meld. St. 28 (2015- 2016) Fag - Fordypning - Forståelse. En fornyelse av Kunnskapsløftet"  ble behandlet av Kongen i statsråd 15. april. Meldingen som bygger på sentrale anbefalinger fra Ludvigsenutvalget, foreslår en omfattende fornying av fagene i skolen.

Publisert 15. apr. 2016 08:28

Hvorfor skal du reise på utveksling til Berkeley? Eline Braatens reisebrev fra halvåret i California er full av lovord. 

Publisert 14. apr. 2016 16:48

Hvem går til topps i Morgenbladets kåring om å bli landets beste formidler? Det utdanningsvitenskapelige fakultet har flere forelesere som er nominert. 

bilde av ungdommer
Publisert 11. apr. 2016 09:04

Vi trenger flere deltakere til forskningsstudie om lesing på internett hos ungdom.

Har du en 10.-klassing uten dysleksi,  eller kjenner du noen foreldre du kan tipse?

Publisert 8. apr. 2016 14:55

Jan Grue er nyansatt professor innenfor fagfeltet kvalitativ metode.

– Alle forskere trenger nysgjerrighet og stahet, sier Grue med et smil. 

Studiestart ved PPU. Foto: Kirsti Engelien/ ILS.
Publisert 8. apr. 2016 13:15

Kunnskapsdepartementet har besluttet å utsette kravet om mastergrad for opptak til praktisk-pedagogisk utdanning (PPU). Dermed er det mulig for kandidater med bachelorgrad å søke opptak til utdanningen til og med studieåret 2018-2019.

Publisert 6. apr. 2016 17:12

Sten Ludvigsen har nå startet arbeidet som «Editor-In-Chief» for tidsskriftet ‘International Journal of Computer Supported Collaborative Learing (CSCL)

Publisert 4. apr. 2016 15:06

Arven fra kolonitiden gjør at millioner av afrikanske barn får undervisningen sin på engelsk og fransk. Mange får med seg lite fordi de rett og slett ikke skjønner hva læreren sier.

Publisert 31. mars 2016 15:07

Hun flyttet til Norge med en doktorgrad fra University of California, Berkeley i bagasjen, og har jobbet ved Universitetet i Oslo siden 1984. Etter flere år som leder av Naturfagsenteret er Doris Jorde nå tilbake som professor ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning.

Publisert 21. mars 2016 14:15

Forskergruppen DSL+ ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet var med på å markere Verdensdagen for Down syndrom gjennom deltagelse i samfunnsmagasinet Ekko på NRK P2. 

Publisert 16. mars 2016 13:33

Det er nå klart at søknaden om et Senter for fremragende forskning (SFF) under Institutt for lærerutdanning og skoleforskning er videre til neste trinn i Forskningsrådets søknadsprosess. ”Quality in Teaching” ledes av professor Kirsti Klette.

Jente med Downs syndrom Foto: Colourbox
Publisert 8. mars 2016 08:38

Kjenner du et barn med Down syndrom som er førsteklassing til høsten? Forskere ved Institutt for spesialpedagogikk ønsker å komme i kontakt med samtlige aktuelle familier for å undersøke om en nyutviklet app kan øke barnas evne til å uttrykke seg muntlig og delta i fellesundervisning. 

Publisert 19. feb. 2016 14:27

Joke Dewilde er opptatt av å engasjere ungdom som medforskere. I postdoktorens prosjekt ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning finnes både SMS-dikt og Bollywood-filmer.

bilde av forskeren
Publisert 5. feb. 2016 16:11

Reidun Tangens artikkel som ble publisert i Scandinavian Journal of Educational Research i  2013 er valgt ut til å inngå  tre-bindsverket “Research Ethics in Practice”.

Illustrasjonsfoto: Colourbox.
Publisert 3. feb. 2016 10:34

Studentene ved master i utdanningsledelse ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved UiO er svært fornøyd med studieprogrammet sitt, viser Studiebarometeret.

Publisert 2. feb. 2016 15:37

Studentene på Lektorprogrammet ved Universitetet i Oslo er mer fornøyd med programmet enn tidligere, viser Studiebarometeret. Studentenes vurdering viser framgang fra 2014 på alle områder i programmet.

bilde av jente som sitter alene
Publisert 29. jan. 2016 15:10

Forskningsprosjektet “Supporting shy students: A national study of teaching practices” fikk midler fra Norges forskningsråd - Forsknings og innovasjon i utdanningssektoren (FINNUT) rett før jul.