Aktuelle saker - Side 10

Publisert 11. feb. 2015 11:04

Masterstudiet i utdanningsledelse ved UiO får nok en gang toppkarakterer av studentene i NOKUTS Studiebarometer.

Publisert 9. feb. 2015 09:51

- Karrieren din starter når du begynner å studere, sier studentblogger og masterstudent på IPED,  Ingrid Somdal-Åmodt Vinje. Hun er en av ildsjelene bak årets Karriereuke.

Publisert 30. jan. 2015 11:51

Ny kunnskap om livet i skolen dokumenterer betydningen av profesjonsutvikling, der læreres læring, ledelse og skoleutvikling blir forstått i nær sammenheng med elevenes læring.

Publisert 19. jan. 2015 17:15

Ola Erstad tiltrådte 1. januar 2015 som instituttleder ved Institutt for pedagogikk. Med seg i ledergruppa har han Helge Strømsø og Tone Kvernbekk - henholdsvis ny forskningsleder og ny undervisningsleder.

Publisert 12. jan. 2015 11:07

Betenkelig forskningspraksis er en stor utfordring, mener  forskningsdekan Monica Melby-Lervåg.

Publisert 2. jan. 2015 09:55

Blant flere gode kandidater ble det til slutt professor Monika Nerland ved IPED som fikk fakultetets undervisningspris for 2014.

Publisert 29. des. 2014 10:15

Professor Jørgen Frost ved Institutt for spesialpedagogikk mottar fakultetets formidlingspris for 2014. Frost får prisen for sin årelange formidlingsaktivitet rettet mot praksisfeltet; mot skolepolitikere, skoleeiere, lærere, foreldre og hjelpeapparatet rundt skolen.

Publisert 16. des. 2014 13:10

Ungdomsskoleelevene mangler opplæring i å være selvregulert når det gjelder arbeidsplaner og muntlig framføring.

Publisert 11. des. 2014 11:24

Forskergruppen Child, Language and Learning har nådd gjennom i den harde konkurransen om frie prosjektmidler (FRIPRO) fra Forskningsrådet.

Publisert 26. nov. 2014 10:25

Førsteamanuensis Janne von Koss Torkildsen har sammen med fire kollegaer blitt tildelt pris for beste artikkel innenfor språk i tidsskriftet Speech, Language and Hearing Research.

Publisert 21. nov. 2014 15:11

Doktorgradsprosjektet handler om lærers bruk av spørsmål og responser i helklasseundervisning på ungdomstrinnet. Det har ikke vært noen systematisk forskning på dette i Norge før nå og resultatene kan få betydning for undervisningskvaliteten i norske klasserom og for videre profesjonsutdanning for lærere.

Publisert 21. nov. 2014 11:43

Førsteamanuensis Kristin Helstad (ILS) er tildelt faglitterært forfatterstipend 2014 fra Cappelen Damm Akademisk for prosjektet «Læreren som leder. Verktøy for ledelse og læring i klasserommet».

Publisert 10. nov. 2014 10:29

Høsten 2015 vil fellesgraden International Masters on Education Policies for Global Development (GLOBED) starte med første studentkull. Fire europeiske universitet, deriblant UiO, samt et UNESCO-institutt står bak studietilbudet, som nå er åpent for søkere.

Publisert 29. okt. 2014 09:21

Hele 87 prosent av UV-studentene som fullførte studiene mellom 2011 og 2013 er i jobb. Og de er fornøyd med jobben sin, viser Kandidatundersøkelsen 2014.

Publisert 28. okt. 2014 08:39

ILS har tre bidrag på årets faglig-pedagogisk dag

Publisert 24. okt. 2014 10:33

Landets fire Sentre for fremragende utdanning har nå fått sitt eget magasin i NOKUT-regi.

Publisert 23. okt. 2014 11:35

Open-access tidsskriftet Acta Didactica Norge lanserer temanummeret "Engelsk og fremmedspråk. Utviklingstrender fram mot 2030".

Publisert 14. okt. 2014 16:01

Debatten om "skjermtatte elever" blir i følge Ingvill Rasmussen altfor ofte et spørsmål om for eller imot PC-er i klasserommet, til tross for at alle er enige om at den allestedsnærværende digitale teknologien har kommet for å bli.

Publisert 3. okt. 2014 08:59

Ph.d Øyvind Bergwitz har forsket på hvordan døve personer opplever det å være medborgere i det norske samfunnet. De møter mange praktiske hindre for likeverdige samfunnsdeltagelse, men vel så viktige problemer er fordommer og mangel på kunnskap om hvordan døve kan inkluderes.

Publisert 19. sep. 2014 10:06

I et telt møblert med lykkehjul, klessnor og høyteknologi, er fakultetet på plass på Forskningstorget.

Publisert 19. sep. 2014 09:41

Institutt for lærerutdanning og skoleforskning søker skoler som ønsker status som universitetsskole i perioden 2015-2017.

Publisert 15. sep. 2014 11:02

Hovedmålet med forskningen er å få økt kunnskap om hvordan barn lærer om naturvitenskapens produkt og prosess.

I Norge er det gjort få studier av elever som arbeider utforskende eller etter en bestemt progresjon. Det trengs mer kunnskap om hvordan barn lærer naturfag i bestemte kontekster. Slik kunnskap kan naturfaglærere ha praktisk nytte av i sitt daglige undervisningsarbeid.

Publisert 29. aug. 2014 15:13

Forelesningsserien inngår i Universitetet i Oslos program for grunnlovsjubileet 2014. Forelesningene er åpne for alle. Velkommen!

Publisert 26. aug. 2014 11:22

Fagmiljøet i Utdanningsledelse har fått tilslag på en Erasmus+ søknad under «Key Action 2: Cooperation for innovation and the exchange of good practices».

Publisert 19. aug. 2014 13:08

Debattant, programleder og lærer Håvard Tjora får Jonasprisen 2014 for sitt engasjement for lærerrollens betydning i norsk skole.