Aktuelle saker - Side 16

Publisert 25. nov. 2013 10:37

Friluftsliv kan opne for andre formar for samhandling og deltaking enn det ein vanleg skulekvardag gjer. Det å gripe augneblinkane og skape, understøtte og ta vare på meiningsfulle situasjonar og relasjonar er sentralt.

Publisert 29. okt. 2013 14:40

Svenkerud har forsket på klasseromsstudie i skjæringspunktet mellom pedagogikk, lingvistikk og norskdidaktikk.

Publisert 15. okt. 2013 13:34

Joke har forsket på to tospråklige lærere og deres samarbeid med andre faglærere omkring flerspråklige elever.

Publisert 25. sep. 2013 10:43

PhD-kandidat Ann-Elise Kristoffersen har forsket på litterasitetsprakiser i barnehager med hørende og hørselshemmede barn. Hennes studie viser at kunnskap blant personalet i barnehagene om visuell tilrettelegging og kommunikasjon er viktig og nødvendig for å skape et inkluderende læringsmiljø.

Publisert 16. sep. 2013 08:54

Gunn Elin Heimark er opptatt av fremmedspråkslæreres tanker og praksis knyttet til undervisning i fag  som tysk, fransk og spansk.

Publisert 13. sep. 2013 09:39

Lærere i Uganda mangler adekvat opplæring i hvordan de skal lære elevene sine å lese. Rita Christine Nakitende og Eria Paul Njuki har undersøkt om et opplæringsprogram for lærere kan bidra til å forbedre elevenes leseferdigheter.

Publisert 22. aug. 2013 14:40

Majken har undersøkt hvordan internasjonalt elevsamarbeid kan bidra til å utvikle elevers (16-19 år) forståelse for klimaendringer.

Publisert 16. mai 2013 16:35

Høsten 2013 tilbyr Pedagogisk forskningsinstitutt og InterMedia for første gang Master i pedagogikk, studieretningen Kommunikasjon, design og læring. Studiet er et resultat av InterMedia-senterets fusjon med Pedagogisk forskningsinstitutt og viderefører InterMedias 15-årige utvikling av det tverrfaglige feltet IKT & læring. Det er i tillegg utviklet i samarbeid med Høgskolen i Oslo og Akershus.

Publisert 15. mai 2013 13:01

Doktorgradsprosjektet handler om norske elevers holdninger til engelsk uttale og de uttalevalgene de gjør på engelsk.

Publisert 26. mars 2013 15:23

- Hvis universitetet skal utvikle seg som forsknings- og utdanningsinstitusjon, er det avhengig av god undervisning. Vinneren av UV fakultetets undervisningspris for 2012, Kamil Øzerk, ber alle om å ta undervisningen på største alvor.

Publisert 21. mars 2013 16:53

Professor i pedagogisk filosofi ved Pedagogisk forskningsinstitutt og InterMedia, Hansjörg Hohr, er tildelt Ahlström- prisen 2013 for sin fremragende artikkel "Aesthetic quality in scientific experience. The problem of reference in John Dewey`s aesthetics".  

Publisert 21. jan. 2013 14:16

Doktorgradskandidat Stackus Okwaput har forsket på om lærerutdanningen i Uganda gir studentene kompetanse til å fremme inkludering i klasserommet. Funnene hans tyder på at utdanningen ikke gir lærerne de ferdighetene som skal til.