Aktuelle saker - Side 14

Publisert 2. jan. 2015 09:55

Blant flere gode kandidater ble det til slutt professor Monika Nerland ved IPED som fikk fakultetets undervisningspris for 2014.

Publisert 29. des. 2014 10:15

Professor Jørgen Frost ved Institutt for spesialpedagogikk mottar fakultetets formidlingspris for 2014. Frost får prisen for sin årelange formidlingsaktivitet rettet mot praksisfeltet; mot skolepolitikere, skoleeiere, lærere, foreldre og hjelpeapparatet rundt skolen.

Publisert 26. nov. 2014 10:25

Førsteamanuensis Janne von Koss Torkildsen har sammen med fire kollegaer blitt tildelt pris for beste artikkel innenfor språk i tidsskriftet Speech, Language and Hearing Research.

Publisert 21. nov. 2014 15:11

Doktorgradsprosjektet handler om lærers bruk av spørsmål og responser i helklasseundervisning på ungdomstrinnet. Det har ikke vært noen systematisk forskning på dette i Norge før nå og resultatene kan få betydning for undervisningskvaliteten i norske klasserom og for videre profesjonsutdanning for lærere.

Publisert 10. nov. 2014 10:29

Høsten 2015 vil fellesgraden International Masters on Education Policies for Global Development (GLOBED) starte med første studentkull. Fire europeiske universitet, deriblant UiO, samt et UNESCO-institutt står bak studietilbudet, som nå er åpent for søkere.

Publisert 14. okt. 2014 16:01

Debatten om "skjermtatte elever" blir i følge Ingvill Rasmussen altfor ofte et spørsmål om for eller imot PC-er i klasserommet, til tross for at alle er enige om at den allestedsnærværende digitale teknologien har kommet for å bli.

Publisert 3. okt. 2014 08:59

Ph.d Øyvind Bergwitz har forsket på hvordan døve personer opplever det å være medborgere i det norske samfunnet. De møter mange praktiske hindre for likeverdige samfunnsdeltagelse, men vel så viktige problemer er fordommer og mangel på kunnskap om hvordan døve kan inkluderes.

Publisert 15. sep. 2014 11:02

Hovedmålet med forskningen er å få økt kunnskap om hvordan barn lærer om naturvitenskapens produkt og prosess.

I Norge er det gjort få studier av elever som arbeider utforskende eller etter en bestemt progresjon. Det trengs mer kunnskap om hvordan barn lærer naturfag i bestemte kontekster. Slik kunnskap kan naturfaglærere ha praktisk nytte av i sitt daglige undervisningsarbeid.

Publisert 11. aug. 2014 14:58

Institutt for pedagogikk og Seksjon for forskning og formidlingsstøtte ved det Utdanningsvitenskapelig fakultet, jobber sammen om å utvikle en webportal om syn-, hørsel- og kombinerte sansetap for hele Øst Afrika regionen.

Publisert 5. aug. 2014 11:37

Tirsdag 19. august deler Institutt for spesialpedagogikk ut årets Jonaspris. Juryleder, professor Monica Dalen, ønsker alle velkommen til prisoverrekkelse, konsert  og twist i foajeen.

Publisert 7. juli 2014 10:49

Høgskulelektor og stipendiat Eli Bjørhusdals forskingsinteresse er knytt til den offentlege forvaltninga av nynorsk og bokmål. Motivasjonen for å granske nettopp norsk offentleg språkpolitikk, var kunnskapen om at ein tredjedel av nynorskelevane skifter fyrstespråk til bokmål i skuletida si.

Publisert 10. juni 2014 14:05

The overarching aim of her research is to contribute to improve learning of, and attitudes to science. She wishes to contribute to increase knowledge about the different dimensions of quality of instruction and how they may impact learning outcome in different ways

Publisert 20. mai 2014 09:22

Marte Monsen har forsket på lærere i ungdomskolens oppfatninger om standardiserte og normerte leseprøver, slik som de nasjonale prøvene i lesing og en rekke prøver som er utviklet og brukt kommersielt.