Aktuelle saker - Side 14

Publisert 22. juni 2015 14:18

IPED prosjektet "Cultural Heritage Mediascapes: Innovation in knowledge and communication practices" kom gjennom nåløyet i Forskningsrådets nye KULMEDIA  program, som ett av tre. Det var 19 søknader totalt.

Publisert 1. juni 2015 08:45

Hege Kaarstein er nyutdannet forsker og tilsatt på TIMSS-prosjektet.  I sin forskerutdanning tok hun utgangspunkt i en av de kvantitative storskalaundersøkelsene Enhet for kvantitative utdanningsanalyser (EKVA) ved ILS har hatt prosjektansvaret for: Teacher Education and Development Study in Mathematics (TEDS-M).

Publisert 22. mai 2015 13:31

Hun er ansatt ved Høgskolen i Telemark, men tar doktorgrad ved Institutt for Lærerutdanning og Skoleforskning.

Publisert 6. mai 2015 16:43

Institutt for pedagogikk får med jevne mellomrom henvendelser fra internasjonale forskere som ønsker å tilbringe tid her. Fagmiljøer i forskningsfront kombinert med gode stipendordninger i hjemlandet kan ha gjort instituttet til et attraktivt besøksmål.

Publisert 27. apr. 2015 10:38

Professor emeritus Thorleif Lunds (ISP) artikkel Combining Qualitative and Quantitative Approaches: Some Arguments for Mixed Methods Research var fjorårets mest leste artikkel i Scandinavian Journal of Educational Research.

Publisert 26. feb. 2015 09:32

Professor og instituttleder Ola Erstad ved IPED er utnevnt til nytt komitemedlem i Science Europe.

                                                                                          

Publisert 20. feb. 2015 13:19

Dokumentarfilmen "Folkeopplysning; Oppdragelse? Deltagelse? Deling?" kaster et kritisk blikk på begrepet "folkeopplysning". Den kommer i forbindelse med Folkeuniversitetets 150 års jubileum.

Publisert 9. feb. 2015 09:51

- Karrieren din starter når du begynner å studere, sier studentblogger og masterstudent på IPED,  Ingrid Somdal-Åmodt Vinje. Hun er en av ildsjelene bak årets Karriereuke.

Publisert 2. jan. 2015 09:55

Blant flere gode kandidater ble det til slutt professor Monika Nerland ved IPED som fikk fakultetets undervisningspris for 2014.

Publisert 29. des. 2014 10:15

Professor Jørgen Frost ved Institutt for spesialpedagogikk mottar fakultetets formidlingspris for 2014. Frost får prisen for sin årelange formidlingsaktivitet rettet mot praksisfeltet; mot skolepolitikere, skoleeiere, lærere, foreldre og hjelpeapparatet rundt skolen.

Publisert 26. nov. 2014 10:25

Førsteamanuensis Janne von Koss Torkildsen har sammen med fire kollegaer blitt tildelt pris for beste artikkel innenfor språk i tidsskriftet Speech, Language and Hearing Research.

Publisert 21. nov. 2014 15:11

Doktorgradsprosjektet handler om lærers bruk av spørsmål og responser i helklasseundervisning på ungdomstrinnet. Det har ikke vært noen systematisk forskning på dette i Norge før nå og resultatene kan få betydning for undervisningskvaliteten i norske klasserom og for videre profesjonsutdanning for lærere.