Aktuelle saker - Side 13

bilde av en gruppe barn som snakker
Publisert 3. des. 2015 15:50

Har du barn mellom 10-16 år som har norsk som første språk?

Vi ønsker deltakere til en doktorgradsstudie om språkforståelse hos barn og ungdommer som har:

a) autismespekterforstyrrelser (ASF), inkludert Asperger syndrom

b) typisk utvikling

 

Studenter sitter å jobber med oppgaver
Publisert 15. okt. 2015 14:48

2016 er UiOs lærings- og arbeidsmiljø-år. Det utdanningsvitenskapelige fakultet sparket dette i gang med faktultetsstyreseminar hvor årets tema var nettopp studentens læringsmiljø.

Lisbeth M. Brevik og Ulrikke E. Rindal. Foto: ILS
Publisert 15. okt. 2015 14:33

Denne høsten tiltrer Lisbeth M. Brevik og Ulrikke Rindal som førsteamanuenser i engelsk fagdidaktikk ved ILS. Gjennom prosjektet «LISA Extended» skal de begge blant annet arbeide med videomateriale fra engelsktimene ved ungdomsskoler i og utenfor Oslo.

Publisert 22. juni 2015 14:18

IPED prosjektet "Cultural Heritage Mediascapes: Innovation in knowledge and communication practices" kom gjennom nåløyet i Forskningsrådets nye KULMEDIA  program, som ett av tre. Det var 19 søknader totalt.

Publisert 1. juni 2015 08:45

Hege Kaarstein er nyutdannet forsker og tilsatt på TIMSS-prosjektet.  I sin forskerutdanning tok hun utgangspunkt i en av de kvantitative storskalaundersøkelsene Enhet for kvantitative utdanningsanalyser (EKVA) ved ILS har hatt prosjektansvaret for: Teacher Education and Development Study in Mathematics (TEDS-M).

Publisert 22. mai 2015 13:31

Hun er ansatt ved Høgskolen i Telemark, men tar doktorgrad ved Institutt for Lærerutdanning og Skoleforskning.

Publisert 6. mai 2015 16:43

Institutt for pedagogikk får med jevne mellomrom henvendelser fra internasjonale forskere som ønsker å tilbringe tid her. Fagmiljøer i forskningsfront kombinert med gode stipendordninger i hjemlandet kan ha gjort instituttet til et attraktivt besøksmål.

Publisert 27. apr. 2015 10:38

Professor emeritus Thorleif Lunds (ISP) artikkel Combining Qualitative and Quantitative Approaches: Some Arguments for Mixed Methods Research var fjorårets mest leste artikkel i Scandinavian Journal of Educational Research.

Publisert 26. feb. 2015 09:32

Professor og instituttleder Ola Erstad ved IPED er utnevnt til nytt komitemedlem i Science Europe.

                                                                                          

Publisert 20. feb. 2015 13:19

Dokumentarfilmen "Folkeopplysning; Oppdragelse? Deltagelse? Deling?" kaster et kritisk blikk på begrepet "folkeopplysning". Den kommer i forbindelse med Folkeuniversitetets 150 års jubileum.